Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

Ενδιαφέρουσα έρευνα-Οι Έλληνες στο πλευρό των προσφύγων-Τα εύσημα στους νησιώτες

Έρευνα: Περισσότεροι από 5 εκατ. Έλληνες βοήθησαν τους πρόσφυγες
Περισσότεροι από 5.000.000 συμπολίτες μας συνέβαλαν στην προσφυγική κρίση βοηθώντας με κάθε τρόπο τους πρόσφυγες, αναφέρει έρευνα του μη-κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού "διαΝΕΟσις" που δημοσιοποιήθηκε την Κυριακή.
 «Αν ισχύει ο συγκεκριμένος αριθμός, ίσως πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες κινητοποιήσεις αλληλεγγύης στη σύγχρονη ιστορία του ελληνικού κράτους», επισημάνεται στα συμπεράσματα της έρευνας.


Στην έρευνα τίθενται καίρια ερωτήματα που αφορούν στο προσφυγικό ζήτημα όπως:Πώς αντιμετωπίζουν αυτή την πρωτοφανή κρίση οι Έλληνες πολίτες; Τι εικόνα έχουν για το πρόβλημα, το μέγεθός του και τις αιτίες του;
Τα βασικά συμπεράσματα από τις απαντήσεις στις 21 ερωτήσεις της έρευνας μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:
1. Οι Έλληνες πολίτες σε γενικές γραμμές υποεκτιμούν το μέγεθος των προσφυγικών ροών, ενώ οι γνώσεις τους για τις επιμέρους πτυχές του προβλήματος εμφανίζονται περιορισμένες
2. Οι Έλληνες είναι απογοητευμένοι από τη στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ δεν είναι ικανοποιημένοι ούτε από τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης στο πρόβλημα. Αντίθετα, επιδοκιμάζουν έντονα τη στάση των κατοίκων των νησιών που υποδέχονται τους πρόσφυγες, τη δράση των ΜΚΟ, αλλά και τη δράση φορέων του κράτους -κυρίως του λιμενικού.
3. Οι πολίτες εκφράζουν σε σημαντικά ποσοστά αισθήματα και απόψεις συμπάθειας και αλληλεγγύης απέναντι στους πρόσφυγες, που επιβεβαιώνονται σε μια σειρά από διαφορετικές ερωτήσεις της έρευνας. Δεν επιθυμούν, για παράδειγμα, να κλείσουν τα σύνορα της χώρας για να ανακοπούν οι προσφυγικές ροές, ενώ παράλληλα επιθυμούν να παραμείνει η χώρα στη ζώνη της συνθήκης Σένγκεν.
4. Η ιδεολογική αυτοτοποθέτηση αποτελεί το σημαντικότερο διαχωριστικό παράγοντα στις απαντήσεις των πολιτών. Ωστόσο, η γενική συνισταμένη των απαντήσεων είναι σαφής, με μόνο μειοψηφικά ποσοστά πολιτών που αυτοτοποθετούνται στο χώρο της Δεξιάς να απαντούν με διαφορετικό τρόπο σε κάποιες από τις ερωτήσεις.
Αναλυτικά τα συμπεράσματα
Σήμερα, μόνο ένας στους πέντε Έλληνες μοιάζει να έχει ακριβή εικόνα για το μέγεθος του προσφυγικού προβλήματος. Το 2015, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έφτασαν στα ελληνικά νησιά 856.723 πρόσφυγες. Ζητήθηκε από τους ερωτηθέντες να πουν πόσοι πρόσφυγες έφτασαν στη χώρα μας κατά τη γνώμη τους, και μάλιστα στους μισούς ερωτηθέντες ζητήθηκε να πουν ελεύθερα το νούμερο που τους έρχεται στο μυαλό ("ανοικτή" ερώτηση). Στους άλλους μισούς τέθηκαν 8 εναλλακτικές επιλογές (από "μέχρι 100.000" εως "πάνω από 2 εκατομμύρια") και διάλεξαν.
Και στις δύο περιπτώσεις, οι πολίτες που επέλεξαν σωστά ήταν περίπου ίδιοι σε αριθμό: 21% είπαν έναν αριθμό ανάμεσα στο 700.000 και το 1 εκατομμύριο στην πρώτη περίπτωση, και 20% επέλεξαν το "από 700.000 μέχρι 1 εκατομμύριο" στη δεύτερη. Και στις δύο περιπτώσεις, οι πολίτες που υποεκτιμούν το πρόβλημα ήταν σχετικά παρόμοιοι σε αριθμό: 49% επέλεξαν αριθμό μικρότερο από 700.000 στην πρώτη περίπτωση, 58% στη δεύτερη.
Δύο σημαντικές διαφορές εμφανίστηκαν στους δύο διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους ετέθη η ερώτηση. Στην "ανοιχτή" ερώτηση το ποσοστό των ερωτηθέντων που απάντησε "δεν ξέρω" έφτασε το 20%. Στην ερώτηση με τις εναλλακτικές επιλογές, μόνο ένα 6% δεν εξέφρασε γνώμη -κι αυτό ήταν μια διαφορά αναμενόμενη.
Αυτό που προκάλεσε εντύπωση στους ερευνητές ήταν η διαφορά στο ποσοστό των ερωτηθέντων που έδωσαν ένα πολύ χαμηλό νούμερο, υποδηλώνοντας πως το μεταναστευτικό πρόβλημα είναι πολύ μικρό. Μόλις 6% των πολιτών διάλεξε το "μέχρι 100.000" στη δεύτερη διατύπωση της ερώτησης. Στην "ανοιχτή ερώτηση", όμως, το ποσοστό των ερωτηθέντων που είπε ένα νούμερο μικρότερο του "100.000" ήταν πολύ μεγαλύτερο: 27%. Το μεγαλύτερο ποσοστό που εμφανίστηκε οπουδήποτε στη συγκεκριμένη ερώτηση.
Στην "ανοιχτή ερώτηση", δε, το ποσοστό των πολιτών που απάντησαν με έναν αριθμό ανάμεσα στο 800.000 και το 900.000 (δηλαδή πολύ κοντά στο σωστό νούμερο) ήταν 6%.
Είναι ενδιαφέρον ότι μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης δεν έχει ξεκάθαρη γνώση για επιμέρους παράγοντες του φαινομένου. Ένα 39% των ερωτηθέντων δεν αναγνωρίζει τον όρο "hotspot", ενώ ένα 30% δεν γνωρίζει τι είναι η Frontex και 4 στους 10 Έλληνες, πιστεύουν ότι η προσφυγική κρίση είναι ένα πρόβλημα "προσωρινό". Αντίθετα, το 83% των ερωτηθέντων γνωρίζει τη συνθήκη Σένγκεν, και ένα 60% θεωρεί ότι η συμμετοχή της Ελλάδας σ' αυτή είναι κάτι πολύ σημαντικό.
Σύμφωνα με τις απαντήσεις, οι μισοί Έλληνες πιστεύουν ότι για την προσφυγική κρίση φταίνε οι ξένες χώρες της Δύσης. Οι πολίτες δίνουν πολύ χαμηλό βαθμό στις προσπάθειες της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του προβλήματος (4,2 στα 10), ενώ πιστεύουν καθολικά (σε ποσοστό 92%) ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν στηρίζει την Ελλάδα στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Ένα εντυπωσιακό 84% πιστεύει ότι η είσοδος των προσφύγων "πρέπει να ελέγχεται από κοινού με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης", παρόλο που ένα 36% συμφωνεί πως αυτός ο έλεγχος σημαίνει "απώλεια εθνικής κυριαρχίας". Οι μισοί πολίτες πιστεύουν ότι η διαδικασία ταυτοποίησης των προσφύγων πρέπει να γίνεται με τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ένας στους δύο επίσης πιστεύει ότι η Ελλάδα πρέπει να ζητήσει "σημαντική οικονομική και τεχνική βοήθεια για την υποδοχή των προσφύγων".
Το τι πρέπει να ζητήσει η Ελλάδα ως αντάλλαγμα από τους Ευρωπαίους ήταν μια ερώτηση που επίσης τέθηκε με δύο τρόπους σε διαφορετικά μέρη του δείγματος. Στους μισούς προστέθηκε μία επιπλέον επιλογή στις πιθανές απαντήσεις: Ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να ζητήσει κανένα αντάλλαγμα, "γιατί ο έλεγχος των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι εθνική και κοινοτική της υποχρέωση". Στους μισούς που δεν είχαν αυτή την επιλογή διαθέσιμη, κανένας δεν απάντησε έτσι αυθόρμητα. Στους άλλους μισούς, ένα 8% επέλεξε αυτή την απάντηση, ενώ στο ίδιο υποσύνολο αυτοί που επέλεξαν ότι η Ελλάδα πρέπει να ζητήσει "διαγραφή/ρύθμιση του ελληνικού χρέους" ήταν κατά 7% λιγότεροι.
Αξιοσημείωτη, βεβαίως, είναι η εξαιρετικά υψηλή γνώμη που έχουν οι πολίτες για τη στάση των κατοίκων των νησιών του Αιγαίου (8,9), του λιμενικού (8,44) και των ΜΚΟ που δουλεύουν για την υποδοχή των προσφύγων (7,5).
Ένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα της έρευνας είναι η έντονα θετική άποψη που έχουν για τους πρόσφυγες οι ερωτηθέντες, και μάλιστα σε μια σειρά από ερωτήσεις. Ένα 58% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν εκφράσει έμπρακτα την αλληλεγγύη τους στους πρόσφυγες, προσφέροντας τρόφιμα (39%), ρούχα (31%), χρηματική βοήθεια (10%) και βοηθώντας εθελοντικά (4%). Η Public Issue έκανε μια προβολή του αποτελέσματος στο γενικό πληθυσμό και κατέληξε στο συμπέρασμα πως, αν οι απαντήσεις είναι ειλικρινείς, περισσότεροι από 5.000.000 συμπολίτες μας βοήθησαν με κάποιον τρόπο τους πρόσφυγες το προηγούμενο διάστημα.
Αν ισχύει, ίσως πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες κινητοποιήσεις αλληλεγγύης στη σύγχρονη ιστορία του ελληνικού κράτους.
Και οι άλλες απαντήσεις του δείγματος υπογραμμίζουν αυτό το αποτέλεσμα.
Ένα 67% των πολιτών εκδηλώνει θετικά συναισθήματα απέναντι στους πρόσφυγες, ένα 84% δηλώνει πως τους συμπαθεί, το 66% έχει θετική εντύπωση για τη λέξη "άσυλο", ένα 58% έχει θετική εντύπωση για την έννοια "πολυπολιτισμική κοινωνία", ενώ το 66% απαντά πως δεν επιθυμεί η Ελλάδα να κλείσει τα σύνορά της -και άρα να διακόψει τις προσφυγικές ροές-, όπως κάνουν -ή προτίθενται να κάνουν- άλλες χώρες της Ευρώπης. Ένα 66%, δε, συμφωνεί με την άποψη ότι "οι πρόσφυγες θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία επειδή οι περισσότεροι είναι οικογενειάρχες και φιλήσυχοι άνθρωποι" και το 61%με την άποψη ότι "θα μπορούσαν να κάνουν την Ελλάδα δεύτερη πατρίδα τους.
Από την άλλη, ένα 53% των πολιτών θέλουν η χώρα να δεχτεί για εγκατάσταση λιγότερους από 10.000 πρόσφυγες (το 17% επιλέγει "κανέναν"), αριθμό χαμηλότερο από αυτόν που έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση να φιλοξενήσει. Το 60% ωστόσο πιστεύει ότι οι πρόσφυγες που θα μείνουν θα πρέπει να μένουν σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα και όχι σε ειδικούς καταυλισμούς, ενώ ένα 81% πιστεύει ότι πρέπει να τους δοθεί άδεια εργασίας.
Οι απαντήσεις των πολιτών στις περισσότερες ερωτήσεις της έρευνας ήταν παρόμοιες για όλες τις κατηγορίες του πληθυσμού, σε όλες τις ηλικίες και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, είτε οι ερωτηθέντες είχαν προσφυγική καταγωγή είτε όχι, με μικρές διαφοροποιήσεις. Η σημαντικότερη διαφοροποίηση εμφανίστηκε με τη μορφή μιας κλιμάκωσης σχεδόν σε όλες τις απαντήσεις ανάλογα με την ιδεολογική αυτοτοποθέτηση. Για παράδειγμα, ένα 45% των "δεξιών" επιθυμεί το κλείσιμο των συνόρων και την παύση των προσφυγικών ροών (έναντι 30% του γενικού πληθυσμού και 10% των "αριστερών"). Οι "δεξιοί" διχάζονται πλήρως στο πού πρέπει να εγκατασταθούν οι πρόσφυγες που θα παραμείνουν στην Ελλάδα, με τους μισούς να επιθυμούν να μείνουν σε ειδικούς καταυλισμούς. Το αντίστοιχο ποσοστό σ' αυτούς που αυτοπροσδιορίζονται ως "αριστεροί" είναι 21%. Οι δε "δεξιοί" είναι η μόνη πληθυσμιακή ομάδα που εκφράζει περισσότερες αρνητικές γνώμες για την πολυτισμικότητα (45%) από ότι θετικές.
Αυτές οι διαφοροποιήσεις, ωστόσο, δεν αμβλύνουν τη γενική εικόνα, η οποία είναι, θα έλεγε κανείς, μια εικόνα ανοχής, αλληλεγγύης και υπομονής, η εικόνα ενός πληθυσμού που αντιμετωπίζει το πρόβλημα με συμπάθεια, απογοητευμένου από τη στάση των κέντρων λήψης αποφάσεων (εγχώριων και ξένων) που τον εκπροσωπούν, αλλά πρόθυμου να βοηθήσει και να συνεισφέρει, παρ' όλο που δεν έχει πολύ σαφή εικόνα του μεγέθους του προβλήματος.
Στοιχεία για την έρευνα
Ο "διαΝΕΟσις" υλοποίησε στα μέσα Ιανουαρίου του 2016 την έρευνα με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Public Issue με τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε δείγμα 1220 ατόμων από όλη την Ελλάδα.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

21 σχόλια:

  1. Μόνο που δεν είναι προσφυγες, αλλά μεταναστες και δη παράνομοι, κοινώς λαθρομετανάστες, όρος πλέον απαγορευμένος στην ελληνική σοβιετια. Πρόσφυγας(εκ του προσφεύγω) στο διεθνές δίκαιο είναι ο προσφεύγων εκ της εμπολέμου ζώνης σε ασφαλή. Άρα, οι προερχόμενοι, φερειπειν, από τη Συρια χαρακτηριζονταν ως προσφυγες καθόσον παρέμεναν στη χώρα υποδοχής, εν προκειμένω στην Τουρκία. Εννοείται πως για ροές προερχόμενες, πχ, από τη βόρειο Αφρικη, η συζητηση περι του χαρακτηρισμου τους απαδει σοβαρότητος, όπως, άλλωστε, οτιδηποτε σε αυτή τη χώρα, μια χωρα που κατηντησε να παίρνει μαθήματα κοινής λογικής(και να κωφεύει) από τον πρωθυπουργό της Αλβανίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και πώς ορίζεται η εμπόλεμη ζώνη;Δηλαδή από πού κι ως πού δεν είναι εμπόλεμες ζώνες η Λιβύη ή το Αφγανιστάν;

      Αλλά ας το πάμε και παραπέρα,να υποθέσω ότι ο Αλγερινός ή ο Μαροκινός φεύγουν από τις χώρες τους γιατί βαρέθηκαν τη σκόνη της ερήμου και είπαν να πάνε να θαυμάσουν τις Άλπεις,έτσι;

      Και να δούμε και κάτι άλλο.Όταν η Ευρώπη και η Δύση γενικότερα έχτισε τον πλούτο της πάνω στην εκμετάλλευση των "βαρβάρων",δεν θα ερχόταν η ώρα της πληρωμής με κάποιο τρόπο;Όταν χρησιμοποιεί τις ορδές των φανατικών για να ρίξει καθεστώτα που δεν της άρεσαν ή όταν στηρίζει δικτατορικά καθεστώτα επειδή την εξυπηρετούν,νόμιζε κανείς ότι αυτά δεν θα είχαν κάποιο κόστος; Ε,ήρθε η ώρα της πληρωμής.

      Ελπίζω να τους συγχωρέσετε όλους αυτούς που σας χαλάνε την άνεσή σας επειδή θέλησαν να κάνουν βόλτα στα δικά σας τα μέρη.

      Διαγραφή
    2. Φυσικά και είναι εμπόλεμες ζώνες το Αφγανιστάν ή η Λιβύη, μόνο που δεν είναι όμορες της Ελλάδος χώρες, ώστε η Ελλάς να χαρακτηριστεί χώρα υποδοχής προσφύγων.
      Ο Αλγερινός και ο Μαροκινός φεύγουν από τις χώρες τους, γιατί αποβλέπουν στα παχυλά επιδόματα και το ανθρωπιστικό ραχάτι των εντός των Άλπεων κρατών.
      Το επιχείρημα, ή, μάλλον, το φόβητρο της "καθολικής ενοχής", προσφιλές εργαλείο πασών των ολοκληρωτισμών, δεν στέκεται σε μια σοβαρή συζήτηση, όπου τα δεδομένα πρέπει να προσδιορίζονται επακριβώς. Δηλαδή, ποιος φταίει και γιατί και τι μερίδιο ευθύνης του αναλογεί. Σίγουρα, πάντως, δε φταίνε οι απλοί και νομιμόφρονες πολίτες των οργανωμένων κρατών.
      Πάντως, εγώ δεν βλέπω καμιά ώρα πληρωμής ή κανά λογαριασμό να φτάνει σε τραπέζι Ευρωπαίων. Αντιθέτως, βλέπω μια ήπειρο που οχυρώνεται για να προφυλάξει τα αυτονόητα και μια χώρα-σκουπιδοτενεκέ με, το πολύ, πέντ' έξι χρόνια ζωής ακόμα.
      Για το μελό θέμα της συγχώρεσης, δε συγχωρώ τους αχρείους που μου πίνουν το αίμα με τους φόρους τους, που μου στέρησαν δυο χρόνια απ' τη ζωή μου σε παραμεθορίους και στρατώνες, και δεν μου επιστρέφουν το αυτονόητο, την ασφάλεια. Η άνεση δεν με ενδιαφέρει, τουναντίον τη θεωρώ κακό σύμβουλο ζωής.

      Διαγραφή
    3. Οι απλοί και νομιμόφρονες πολίτες φταίνε από τη στιγμή που έκαναν τα στραβά μάτια και δεν αντέδρασαν σε αυτά που έκαναν οι κυβερνήσεις τους με αντάλλαγμα την αύξηση του βιοτικού τους επιπέδου.Όσο δεν αντιδρούμε είμαστε συνυπεύθυνοι.Και φυσικά ο απλός πολίτης θα πληρώσει δυσανάλογα το τίμημα σε σχέση με τον όποιο πολιτικό.Αυτό είναι το σύστημα και το ξέρουμε.

      Το ότι η παρούσα κυβέρνηση δεν μπορεί να διαχειριστεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζει είναι φανερό.Αλλά κι αυτοί δεν πήραν από μόνοι τους την εξουσία.

      Καμία ασφάλεια δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο αυτή τη στιγμή.Ουσιαστικά έχουμε σε εξέλιξη μια από τις μεγαλύτερες μετακινήσεις πληθυσμού στην ιστορία.Αλλά δεν μπορούμε να κατηγορούμε αυτούς που μετακινούνται.Ούτε να κάνουμε ότι δεν βλέπουμε ποιος βρίσκεται στη ρίζα του προβλήματος.

      Η θητεία είναι υποχρέωση σε αυτή τη χώρα,δεν είναι κάτι που κάνεις για να σου δώσουν κάτι άλλο.

      Για το τι θα γίνει σε πέντε χρόνια από τώρα δεν γνωρίζω.Δεν είμαι μελλοντολόγος.Αν κάποιοι θέλουν να κάνουν αυτή τη χώρα αποθήκη ψυχών,οφείλουμε να τα βάλουμε με αυτούς και όχι με όποιον μας είναι πιο εύκολος.

      Διαγραφή
    4. Παπά-Κώστα, έχεις μια ροπή στην επιχειρηματολόγησή σου προς τη γενίκευση. "Όλοι φταίνε", "καμία ασφάλεια πουθενά στον κόσμο" κ.ο.κ. Επίτρεψέ μου να διαφωνήσω. Ασφάλεια υπάρχει σε πολλά σοβαρά κράτη του κόσμου κι εκεί ακόμη που δεν έχει φτάσει στο maximum, οι κυβερνήσεις επιδίδονται σε έναν αγώνα επίτευξής της. Σ' αυτό το πλαίσιο είναι εξόχως κατανοητή η αγωνία των ευρωπαίων για το εγχώριο αχούρι. Ασφάλεια υπάρχει στο κράτος της Αυστραλίας, όπου η ακτοφυλακή προειδοποιεί τους επίδοξους επήλυδες πως δεν είναι καλοδεχούμενοι. Ασφάλεια υπάρχει στο κράτος του Καναδά, όπου ο αριθμός των μεταναστών ετησίως περνά από σαράντα κόσκινα. Ασφάλεια υπάρχει στην Ιαπωνία, όπου δεν περνά κανένας μετανάστης και το Ισλάμ είναι απαγορευμένο. Ασφάλεια υπάρχει στο κράτος της Ελβετίας, όπου οι πολίτες του σήμερα, δημοκρατικότατα, συσκέπτονται για το πώς θα απελαύνουν εγκληματούντες μετανάστες. Ασφάλεια υπάρχει και θα υπάρξει περισσότερη στα κράτη της Κεντρικής κι Ανατολικής Ευρώπης, τα οποία έχουν βιώσει στο πετσί τους την ολοκληρωτική μπότα του κομμουνισμού και την πάγια τακτική της πληθυσμιακής αλλοίωσης μέσω των επάλληλων μετακινήσεων, και γι' αυτό είναι εξαιρετικά αντιδραστικοί απέναντι στον επαπειλούμενο εποικισμό τους.
      Επίσης, η σύνδεση της αύξησης του βιοτικού επιπέδου με τα όποια "ανταλλάγματα" δεν είναι σωστή(καταρχάς είναι οξύμωρη η συζήτησή της μέσω διαδικτύου, αγαθού καταρχήν ευμαρείας). Και για ποια εκμετάλλευση μιλάμε; Εάν δεν υπήρχαν τα πετροδόλλαρα της Δύσης, η αραβική χερσόνησος θα ήταν ένα ερημικό αχούρι και τίποτε περισσότερο. Στο θέμα της Συρίας και του Αφγανιστάν τώρα, μιλάμε για μια γεωπολιτική δίοδο μείζονος σημασίας, ως προς τον έλεγχο της, τόσο από Δυτικούς, όσο και από Ανατολικούς, καθώς σοβεί μια διαμάχη από την εποχή του ψυχρού πολέμου.
      Η θητεία είναι μια υποχρέωση εντασσόμενη στη λογική του κοινωνικού συμβολαίου, όπου ο πολιτης εκχωρεί μέρος της ελευθερίας του, προκειμένου να μετάσχει στο έννομο αγαθό της ασφάλειας. Ένα κράτος ακυβέρνητο κι άνομο, συνιστά παραβίαση των όρων του συμβολαίου. Δεν θα ξαναγράψουμε την πολιτική επιστήμη, 3 αιώνες μετά.
      Άμα ήταν να επαφιόμεθα στους μελλοντολόγους, θα έπρεπε να ζούμε σαν τις γάτες και τους σκύλους και θα έπρεπε να στείλουμε στον αγύριστο τη στατιστική και όλες τις κοινωνικές επιστήμες. Το πράγμα είναι προφανές και, φυσικά, δεν οργιζόμαστε εναντίον των εύκολων στόχων. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ό,τι θα κάτσουμε και με σταυρωμένα τα χέρια. Αν εσύ έχεις αμελήσει την επιμέλεια του σκύλου σου και εκείνος κινηθεί να με δαγκώσει, φυσικά και η υπαιτιότητα βαραίνει εσένα. Αυτό, όμως, δεν θα με εμποδίσει στην προσπάθεια μου να τον αποτρέψω κλωτσώντας τον (ατυχές το παράδειγμα, καθότι ακραιφνης φιλόζωος).

      Διαγραφή
    5. Στην Αυστραλία δεν πάει καιρός που είχαμε καταστάσεις με ομήρους κλπ.Και στη μια εκ των περιπτώσεων στον δράστη είχε δοθεί άσυλο επειδή τον κυνήγαγε το "κακό" κράτος του Ιράν.Αποτέλεσμα δηλαδή της πολιτικής δαιμονοποίησης μιας χώρας.Για να δεις πως συνδέονται τα πράγματα.Στην Ιαπωνία έχουν συχνά πρόβλημα με τις σέκτες του Σιντοϊσμού.Για τον Καναδά δεν μπορώ να πω,δεν ασχολούμαι ιδιαίτερα με αυτή τη χώρα.Οι Ελβετοί δημοκρατικότατα απέρριψαν το αίτημα των ακροδεξιών που έθεσαν το θέμα.
      Στις χώρες του ανατολικού μπλοκ κυριαρχούν συντηρητικές και ακροδεξιές δυνάμεις.Λογικό λόγω της εμπειρία της σοβιετικής καταπίεσης.Όχι ότι τους πείραξε τίποτα άλλο.
      Ένα παράξενο πράγμα,όπου έχουν πάει τα πετροδόλλαρα και τα διαμαντοδόλλαρα της Δύσης είτε στην Ασία είτε στην Αφρική έχει πάει μαζί τους και το χάος.Και θα ήθελα πολύ να δω που θα ήταν ο Δυτικός πολιτισμός χωρίς το πετρέλαιο του αχουριού.
      Δεν μπορείς να κατηγορείς όμως το σκύλο.Αυτό λέω.

      Διαγραφή
  2. Ερώτηση αφελούς: γιατί θεωρείται ΦΥΣΙΚΟ το να μεταφέρει μια εταιρία π.χ, μια βιομηχανία , την δραστηριότητά της εκεί που έχει ευτελή ημερομίσθια και άρα μεγαλύτερο κέρδος (=το μόνο πραγματικό "ραχάτι")ή χαμηλή φορολόγηση, και να μην είναι το ίδιο φυσικό να θέλει ένας εργάτης ή ένας επιστήμονας απο το Αφγανιστάν να πάει σε μια χώρα που εφαρμόζει μια επιδοματική πολιτική για την περίπτωσή του;
    Why not my friend?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διότι, my friend, λησμονείς την έννοια του πεπερασμένου, που διέπει τον μάταιο κόσμο που ζούμε. Και, προφανώς, οι βορειοευρωπαίοι κατάλαβαν πως "δεν μπορούν να σώσουν όλον τον πλανήτη", όπως είπε σταράτα προχθές ο Έντι Ράμα. (Εμείς, φυσικά, εξαιρούμεθα, γιατί αφενός κατέχουμε, αρχαιόθεν, το Αμάλθειο Κέρας, κι, αφετέρου, αν τυχόν στερέψει, έχουμε τους Ανδρομέδειους Ε και τα εκατομμύρια του Σώρα back-up). Και το σπίτι μου είναι πολυτελές και κομφοράτο και δύναται να παράσχει ζωή Καισάρων σε κανά δυο φιλαράκια, αλλά αν μαζευτούν όλοι οι φίλοι και γνωστοί μου, θα αναλάβει δράση το Υγιειονομικό. Κάπως έτσι, μακροσκοπικά, συμβαίνει και με τα οργανωμένα κράτη. Συγχέεις, παραπέρα, την έννοια του ΦΥΣΙΚΟΥ, μ' αυτή του ΝΟΜΙΜΟΥ, που ήταν και η απαρχή της ευγενικής εννοιολογικής διαφωνίας μου με τον Παπα-Κώστα. Περαιτέρω, αγνοείς, προφανώς, τον επίσης συμπαντικό νόμο προσφοράς/ζήτησης. Η εταιρεία δεν πάει ακάλεστη, τουναντίον γίνεται δεκτή μετά βαϊων και κλάδων από τους εγχώριους προύχοντες(πρόσεξε, δεν εξετάζω το ηθικόν έρεισμα του σκοπού της-για να μην πεταχτεί η μπάλα στην εξέδρα). Αντιθέτως, οι λαθρομετανάστες έρχονται, προφανώς, ακάλεστοι, όπως αποδεικνύει η απροθυμία των ευρωπαίων να τους δεχτούν και, πόσο μάλλον, να τους επιδοτήσουν.

      Διαγραφή
    2. Αρχαία συζήτηση το "φύσει"/"θέσει"... από την εποχή του Πλάτωνα και πιο πίσω.
      Ένα πράγμα είναι το σίγουρο: ο κόσμος αλλάζει χωρίς να κοιτάζει την δική σου ... επιχειρηματολογία, νομολογία (ή και μελαγχολία).
      Σε κάθε αλλαγή το επίδικο είναι η λεγόμενη "ασφάλεια" των ασφαλών και άσφαλτων (διάβαζε και κυρίαρχων) του κόσμου του οποίου οι αξίες αμφισβητούνται.
      Η ανθρωπότητα βρίσκεται για άλλη μια φορά αντιμέτωπη με όλα τα προβλήματα, τα οποία νόμισε ότι είχε λυμένα. Η πραγματικότητα των ζωών των ανθρώπων (σε ανατολή και δύση) αποδεικνύει πως όχι....

      Διαγραφή
    3. Επιπλέον από ποτέ η ευρωπαϊκή ήπειρος θεωρείται ένας ασφαλής τόπος για να ζει κανείς, όταν στο πρόσφατο παρελθόν της μετραει τουλάχιστον ένα Ολοκαύτωμα;
      Επιπλέον του επιπλέοντος πόσο ευγενείς και φιλήσυχοι θα παρέμεναν οι καλλιεργημένοι και σωφρονες δυτικοί αν τους έκοβαν π.χ. το hamburger ή το chichen berger; αφού θα συμφωνούσαμε όλοι,ως φιλόζωοι που είμεθα, ότι οι συνθήκες εκτροφής, αναπαγωγής και σφαγιασμού που επιβάλλει η ευζωία μας στα ζώα είναι ο ΤΡΟΜΟΣ υλοποιημένος ; Πώς θα αντιδρούσαν άραγε στην επιβολή δελτίου π.χ. στο κρεας, λόγω των πεπερασμένων ορίων του πλανήτη;
      Επιπλέον των επιπλέοντων , αν η ασφάλεια θεωρείται το μέηιστο ανθρωπινο αγαθό που οφείλουμε να διαφυλάξουμε, τότε αυτό θα πρέπει να έχει ισχύ όπου υπάρχουν άνθρωποι. Διαφορετικά θα πρέπει να δεχθούμε ότι ο πλανήτης φιλοξενεί τουλάχιστον 2 είδη ανθρώπων.... αυτούς για τους οποίους η ασφάλεια είναι απαραίτητος όρος ζωής και τους άλλους για τους οποίους ειναι ένα αξεσουάρ.

      Διαγραφή
    4. Μόνο το Ολοκαύτωμα; Ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνος; Η εξαφάνιση των δεινοσαύρων; Άστα, αδελφέ, καλά τα λες, ασφάλεια πουθενά σ' αυτόν τον πλανήτη, γι' αυτό, πάμε γι' άλλες πολιτείες, που λέει και το άσμα.. (Βασικά, πάμε στον γκρεμό με την υπερταχεία και όποιο ανυπόμονο παιδάκι βιάζεται να μάθει το τέλος του μεγάλου μας τσίρκου, ας διαβάζει συνδυαστικά τις δηλώσεις του σύρου γιατρού, αναφορικά με τους λόγους προτίμησης της Ελλάδος ως χώρας εισόδου, μαζί με τις δηλώσεις Ξυδάκη περί δημογραφικού..)

      Υ.Γ. Πάντως, βρε Παπά-Κώστα, μετά το 5.000.000 της παραπάνω-δεν έχω αμφιβολία-αξιόπιστης 100% έρευνας, τα 6.500.000 γαύρων κατά Τάκη Τσουκαλά μου φαντάζουν απολύτως πιστευτά..

      Κάπου εδώ σας καλήνυχτίζω και σπεύδω να πνίξω τη.. μελαγχολία μου σε ένα "chichen berger"..

      Διαγραφή
    5. Για τα 5.000.000 το συζητάμε(άλλωστε κι αυτοί που έκαναν την έρευνα είναι επιφυλακτικοί).Λέει όμως ότι βοήθησαν με οποιονδήποτε τρόπο.Οπότε μπορεί και να ισχύει.
      Για τα 6.500.000 δε σηκώνω κουβέντα!
      Σταματήστε με τα burgers γιατί έχω κοντά τρία χρόνια να δω από κοντά ένα!

      Διαγραφή
  3. Αχ! αγαπητέ, ένα από τα όνειρα μου, ήταν να μάθω την ψαλτική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν και ξεφεύγουμε από το θέμα,δεν χώνεψα ποτέ μου τη ψαλτική.Από μικρό παιδί,θυμάμαι,σκεφτόμουν τι ωραία που θα ήταν η Λειτουργία χωρίς τις ψαλμωδίες!

      Διαγραφή
    2. Μπα, μια προτεσταντική βαρεμάρα θα ήταν.. Η μουσική μας ζωή θα ήταν φτωχότερη χωρίς τον Ιωάννη Κουκουζέλη.. Απλώς, εκ παραδοσιοκρατικής σκοπιάς, όσο πλησιάζουμε στο σημείο 0, τόσο απομακρυνόμαστε από τα αρχετυπικά μοτίβα, τα οποία φτάνουν σε μας παραφθαρμένα και, εν προκειμένω, κακόηχα..

      Διαγραφή
    3. Πιο πολύ είχα στο μυαλό μου τις πρωτοχριστιανικές Λειτουργίες παρά τις προτεσταντικές τελετές.Κακόηχα και υπερβολικά θα έλεγα

      Διαγραφή
    4. Άκου διαδικτυακά τη "μουσική των αγγέλων" στο σταθμό της Εκκλησίας, αν και, φαντάζομαι, θα την ξέρεις. Οι επιμελητές είναι γνώστες και έχουν μεράκι ανασύροντας σπάνια ηχογραφημένα διαμάντια.
      Κάπως έτσι, δηλ. μέσω εκκλησιαστικής ραδιοφωνίας, ανακάλυψα και σένα, όσο κουφό κι αν ακούγεται!

      Διαγραφή
    5. Ναι,πολύ παράξενο μου ακούγεται!

      Διαγραφή
    6. Κοίτα, ακούω συστηματικά νυχτερινό ραδιόφωνο και τη νύχτα ανέχομαι μόνο κλασσική, βυζαντινή και ambient, οπότε η βελόνα μου μετεωριζόταν μεταξύ Εκκλησίας της Ελλάδος(λόγω ποιότητος), Ι.Μ. Πειραιώς (λόγω εντοπιότητος), 3ου προγράμματος και Best(Θεος σχωρέστον).. Μια ωραία βραδιά, ο σταθμός της Μητροπόλεως είχε αναγνωστική βραδιά, όπου μετά μουσικής, ανεγίγνωσκε σχετικά βιβλία. Εκείνη τη νύχτα, ο ύπνος με πήρε ακούγοντας τον "εχθρό του λαού"(http://www.impantokratoros.gr/paulos-ansimof.el.aspx). Έπαθα τέτοιο σοκ από το γκροτέσκο των περιγραφών, που ο ύπνος έφυγε και η περιέργεια στρογγυλοκάθισε. Έτσι, googlαρα τον τίτλο και η πρώτη σχετική ανάρτηση ήταν της φίλης μας της Σαλογραίας. Μού έκανε μεγάλη εντύπωση η sui generis persona της σκαμπρόζικης παλαιοημερολογίτισσας φιλολόγου(όλα σε 1), που έκτοτε την παρακολουθούσα και απολάμβανα την πένα της. Κάπου εκεί, στα σχόλιά της, εντόπισα και την αφεντιά σου και, φυσικά, μου κέντρισε το ενδιαφέρον ενας παπάς "προχώ". Νομίζω ήταν το post που είχε ανεβάσει ένας βλαξ θεολόγος που έψεγε τους φιλοζώους..

      Διαγραφή
  4. Ψαλτική με την ευρεία έννοια... αναλόγως των περιστάσεων... χερουβικά και εξάψαλμοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ο απόστολος Φίλιππος

  Ο Απόστολος Φίλιππος είναι, θα μπορούσαμε να πούμε, ο πρώτος των μυστικών στην ιστορία της Εκκλησίας. Είναι αυτός που αναφώνησε με χαρά στ...