Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2016

Η ληστεία στη Σαρδηνία-Μια μορφή αντίστασης

Η ανείπωτη ιστορία πίσω από τη Σαρδηνία ληστεία
Η ληστεία της Σαρδηνίας είναι ένα φαινόμενο που συνδέεται με το νησί της Σαρδηνίας που  βρίσκεται στη Μεσόγειο. Μέρος της Ιταλίας σήμερα, αυτό το νησί είναι γενικά πιστεύεται ότι πήρε το όνομά του από τη λατινική λέξη Sardinia. Ωστόσο, το όνομα χρονολογείται  πριν των Ρωμαίων, όπως ήταν ήδη γνωστό στους Φοίνικες, σύμφωνα με ένα κατασκεύασμα που ονομάζεται Στήλη της  Νόρα .Παρεμπιπτόντως, οι Έλληνες που ονομάζεται Σαρδηνία Ichnussa(Ιχνούσσα) , το  οποίο προέρχεται από τη λέξη ίχνος(που σημαίνει «ανθρώπινο αποτύπωμα») - λόγω του σχήματος του νησιού.Η λησταρχία της Σαρδηνίας λέγεται ότι κρατάει  από τη ρωμαϊκή εποχή, αν και τα αρχεία αυτού του φαινομένου είναι πιο άφθονα κατά τους τελευταίους αιώνες.
Μια 20ου αιώνα banditto Σαρδηνίας.
Ένας ληστής(banditto) του  20ου αιώνα της Σαρδηνίας. (La Nuova Sardegna / Terra Sarda Tours )


Σαρδήνιοι Ποιμένες

Η ληστεία της Σαρδηνίας διαμορφώνεται από δύο πτυχές: την ποιμαντική δομή της οικονομίας του νησιού και την ιστορία της Σαρδηνίας που είναι μια «εσωτερική αποικία». Το πρώτο από αυτά μπορεί να το  δει κανείς στην ορεινή ενδοχώρα του νησιού. Αυτά τα μέρη του νησιού παραδοσιακά κατοικούνται από κοινότητες βοσκών, όπου οι άνδρες περνούν μεγάλο μέρος του χρόνου τους με τα κοπάδια τους μακριά από τα σπίτια τους. Η κλοπή προβάτων ήταν προφανώς μια κοινή πρακτική μεταξύ των φτωχών βοσκών, αν και μόνο τα πρόβατα από τα γειτονικά χωριά μπορούσαν αν κλαπούν.Ωστόσο, στα μέσα του 20ου αιώνα, οι κλοπές προβάτων άρχισαν να αντικαθίστανται από απαγωγές, καθώς αυτή ήταν μια πιο προσοδοφόρα δραστηριότητα.
Πρόβατα κοντά Λούλα, επαρχία Nuoro, Σαρδηνία, Ιταλία.
Πρόβατα κοντά στη Λούλα, επαρχία Nuoro, Σαρδηνία, Ιταλία. (Rafael Brix / CC BY SA 3.0 )
Εκτός από τις δράσεις αυτές, οι κάτοικοι αυτής της περιοχής ασχολούνταν, επίσης, με διαφωνίες και διαφορές με το δικό τους τρόπο, καθώς είχαν αναπτύξει τους δικούς τους νόμους και τις παραδόσεις με την πάροδο του χρόνου. Ένα από αυτά, για παράδειγμα, είναι η βεντέτα, η οποία εξακολουθεί να είναι κοινή και  σήμερα. Αυτές οι βεντέτες μπορεί να είναι βίαιες και να διαρκέσουν για χρόνια. Αναφέρεται, για παράδειγμα, ότι κατά τις αρχές του 20ου αιώνα, μια διαμάχη για μια  κληρονομιά διήρκεσε 14 χρόνια, και σχεδόν αφανίστηκαν δύο ολόκληρες οικογένειες.

Δυσπιστία στο κράτος

Ένας λόγος που οι τοπικοί νόμοι και οι παραδόσεις επέζησαν είναι η δυσπιστία που αυτοί οι βοσκοί είχαν για το κράτος. Γι 'αυτούς, η κεντρική κυβέρνηση θεωρήθηκε συχνά ως μακρινή, ακατανόητη, τυραννική, και γραφειοκρατική. Αυτό, ίσως, οδήγησε στη δεύτερη πτυχή της λησταρχίας της  Σαρδηνίας  -το νησί ως «εσωτερική αποικία».
Είναι καταγεγραμμένο ότι κατά την ενοποίηση της Ιταλίας, η κεντρική κυβέρνηση εκμεταλλεύτηκε  τους  φυσικούς πόρους της Σαρδηνίας, κυρίως τα δάση της. Μαζί με την αποψίλωση των δασών,  νέοι νόμοι  εξόρυξης εισήχθησαν, και επιβλήθηκε ένα νέο φορολογικό σύστημα. Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια μορφή εποικισμού, και, φυσικά, υπήρξαν και εκείνοι που αντιστάθηκαν. Η ληστεία ήταν μια έκφραση αντίστασης, και, ως εκ τούτου, οι ληστές της Σαρδηνίας είναι ένα προϊόν της πάλης ενάντια στην επιβολή της «ξένης» κυριαρχίας.
Ιταλικά Brigands ( «banditi») Έκπληκτος από παπικής Στρατεύματα (1831) από τον Horace Vernet.
Ιταλικά Brigands ( « banditi») αιφνιδιάζονται από παπικά Στρατεύματα (1831) από τον Horace Vernet.( Public Domain )

Μια πρωτεύουσα ληστών

Παρά τις προσπάθειες από τις κεντρικές αρχές για να καθαρίσουν τη Σαρδηνία από τους ληστές της, αυτή η ομάδα παραμένει μέρος του πληθυσμού ακόμη και σήμερα.Η  φήμη της Σαρδηνίας ως νησί γεμάτο από ληστές συνεχίζεται.Το  Orgosolo, στην περιοχή της Barbagia, για παράδειγμα, κατέχει τον τίτλο της « πρωτεύουσας των ληστών της Σαρδηνίας». Παρεμπιπτόντως, Barbagia λέγεται ότι είναι παραφθορά του «Barbaria», το όνομα που δόθηκε από τους αρχαίους Ρωμαίους στην περιοχή - καθώς οι κάτοικοί της ήταν γνωστό ότι ήταν άγριοι πολεμιστές.
Κοιτάζοντας Νουόρο, το κύριο αστικό κέντρο της Barbagia, από απόσταση.
Κοιτάζοντας το Νουόρο, το κύριο αστικό κέντρο της Barbagia, από απόσταση. (Max.oppo / CC BY SA 3.0 )
Παρ 'όλα αυτά, έχει υπάρξει μια ωραιοποίηση της εικόνας αυτής κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο πληθυσμός του Orgosolo άρχισαν να βάφουν τους τοίχους των κτιρίων τους με τοιχογραφίες. Μέχρι σήμερα, υπάρχουν περίπου 120 από αυτά τα έργα ζωγραφικής στην πόλη.
Ενώ ορισμένες από αυτές τις τοιχογραφίες απεικονίζουν σκηνές από την καθημερινή αγροτική ζωή, άλλες απεικονίζουν τη ληστρική  παράδοση των Σαρδήνιων. Οι τοιχογραφίες υποκινούν επίσης την αντίσταση  εξιστορώντας μια σειρά από παγκόσμιες κοινωνικές αδικίες, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου στο Βιετνάμ και την εξόντωση των ιθαγενών Αμερικανών από τους Ευρωπαίους εποίκους
.Τοιχογραφία από τον Francisco del Casino κατά του πολέμου του Βιετνάμ.
Τοιχογραφία από τον Francisco del Casino κατά του πολέμου του Βιετνάμ. (heatheronhertravels /CC BY 2.0 )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κυριακή των Βαϊων

  Σήμερα ο Χριστός μπαίνει στα Ιεροσόλυμα πάνω σε ένα γαϊδουράκι. Και πλήθη λαού τον υποδέχονται με ζητωκραυγές. Και οι άρχοντες, πολιτικοί ...