Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2020

Χριστιανοί του Αγ. Θωμά(Κεράλα,Ινδία). Ιστορία και διαμάχες



https://mattersindia.com/2019/12/kerala-christians-tormented-legacy/


Πολύ πριν ο Χριστιανισμός φτάσει σε πολλά μέρη της Ευρώπης, ήρθε στην Κεράλα δια μέσου των ακμαζόντων εμπορικών οδών μπαχαρικών που διέσχιζαν την Αραβική Θάλασσα.

Σήμερα, περίπου 7 εκατομμύρια άνθρωποι, το ένα πέμπτο του πληθυσμού της Κεράλα, αποκαλούνται Χριστιανοί του Αγίου Θωμά από τον απόστολο του Ιησού, που πολλοί πιστεύουν ότι έφτασε στην Ινδία το 52 μ.Χ.

Ακόμα και σήμερα, τμήματα λειτουργιών μερικών από αυτές τις ομάδες ψάλλονται στα Συριακά, που μοιάζουν στην αραμαϊκή γλώσσα που μιλούσε ο Χριστός. Αν και οι Χριστιανοί ζουν και τελούν τη λατρεία τους στην Κεράλα για περίπου 2.000 χρόνια, ο τελευταίος αιώνας ειδικά χαρακτηρίστηκε από μια πικρή διαμάχη σε ορισμένες Εκκλησίες.

Η παρατεταμένη διαθρησκευτική διαμάχη έφτασε και στους δρόμους της Κεράλα. Το τελευταίο περιστατικό ήταν το Σεπτέμβριο όταν πραγματοποιήθηκαν συγκρούσεις μεταξύ Ορθόδοξων και Ιακωβιτών στο Piravom, ένα προάστιο του Κότσι. Η αστυνομία συνέλαβε τον επικεφαλής της εκκλησίας των Ιακωβιτών, Joseph Mar Gregorios, κάτι που  κλιμάκωσε περαιτέρω τη βία.

Στο μάτι της καταιγίδας ήταν μια εκκλησία του 6ου αιώνα, μια από τις παλαιότερες της Κεράλα. Μια απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου του 2017 επέτρεψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία να προσευχηθεί εκεί, προς μεγάλη απογοήτευση των Ιακωβιτών.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Kerala Malankara και η Συριακή Χριστιανική Εκκλησία των Ιακωβιτών είναι από τις παλαιότερες χριστιανικές κοινότητες που υπάρχουν στον κόσμο.

Η διαμάχη  μεταξύ των χριστιανών της Κεράλα μπορεί να εντοπιστεί το 1599 όταν πραγματοποιήθηκε Σύνοδος στο Udayamperoor (Diamper) στην περιοχή Ernakulam. Η Σύνοδος βγήκε με κανόνες και κανονισμούς για τους Χριστιανούς του Αγίου Θωμά και τους ένωσε επίσημα με την Καθολική Εκκλησία υποσχόμενη πίστη στον Πάπα. Όμως το 1653, μερικοί Χριστιανοί του Αγίου Θωμά εξεγέρθηκαν και δήλωσαν πίστη στον Πατριάρχη της Αντιόχειας. Έγιναν γνωστοί ως Σύριοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί ή η Εκκλησία Malankara.

Το 1912, η ​​Εκκλησία Malankara χωρίστηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία Malankara και στην Συριακή Εκκλησία Ιακωβιτών σχετικά με το ζήτημα του υπέρτατου επικεφαλής. Η Ορθόδοξη Εκκλησία Malankara θεωρεί τον μητροπολίτη της Malankara που εδρεύει στο Kottayam ως επικεφαλής της, ενώ η Συριακή Εκκλησία Ιακωβιτών αναγνωρίζει τον πατριάρχη της Αντιόχειας ως πνευματική κεφαλή.

Οι δύο ομάδες συναντήθηκαν το 1934 για να εκλέξουν επίσκοπο και συμφώνησαν ότι όλες οι εξουσίες θα έπρεπε να ανατεθούν στον Επίσκοπο Βασίλειο Γκιβαργκέ Καθολικού του Κοταγιάμ. Όμως, τα πράγματα χειροτέρεψαν μετά το 1970 καθώς ο Πατριάρχης της Αντιόχειας επενέβαινε στις καθημερινές εκκλησιαστικές υποθέσεις στην Ινδία. Όρισε ακόμη και τρεις επίσκοπους στην Κεράλα,κάτι που  τελικά πυροδότησε μια παρατεταμένη περίοδο βίας και άσχημης εκκλησιαστικής πολιτικής.

Το Ανώτατο Δικαστήριο παρενέβη και το 1995  αποφάσισε ότι θα ισχύει η συμφωνία του 1934 - η οποία ήταν υπέρ της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Τώρα ως αντίδραση στην ετυμηγορία του Δικαστηρίου, το 2002 η φατρία που υποστήριζε τον Πατριάρχη της Αντιόχειας ονομάστηκε σε Ιακωβίτες Συριακούς Χριστιανούς. Και πάλι, η μεγάλης κλίμακας βία κάλυψε το εκκλησιαστικό τοπίο καθώς οι δύο φατρίες πολεμούσαν μεταξύ τους στους δρόμους, καταλαμβάνοντας εκκλησίες που τους ανήκαν για αιώνες.

Στην περίπτωση της εκκλησίας της Αγίας Μαρίας, το Ανώτατο Δικαστήριο το 2017 επέτρεψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία να τελεί προσευχές στην εκκλησία, προς μεγάλη απογοήτευση των Ιακωβιτών. Το Δικαστήριο απέρριψε επίσης τις αναφορές που υπέβαλαν οι Ιακωβίτες ζητώντας επανεξέταση της προηγούμενης απόφασης του δικαστηρίου που έδωσε στην Ορθόδοξη ομάδα τον έλεγχο πάνω από 1.100 ενοριών και των εκκλησιών τους. Οι Ιακωβίτες ισχυρίζονται ότι η απόφαση του δικαστηρίου στερεί σε 1,2 εκατομμύρια πιστούς ένα τόπο λατρείας. Οι προηγούμενες αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου είχαν επίσης υποστηρίξει την Ορθόδοξη Ομάδα, η οποία αριθμεί 2,5 εκατομμύρια μέλη.

Και άλλες θρησκευτικές κοινότητες δεν έχουν ξεφύγει από τέτοιες διαιρέσεις και βία. Ο Ινδικός Χριστιανισμός είναι σαν ένα κέικ πολλαπλών στρωμάτων… θεολογικά υβριδικός– υπάρχουν τόσοι πολλοί ηθοποιοί και μάχες εξουσίας. Το επίκεντρο των χριστιανικών ομάδων της Κεράλα βασίζεται στην προσωπικότητα και πολλές φορές περιστρέφεται ακόμη και γύρω από ισχυρές οικογένειες », δήλωσε ο Bernardo Michael, καθηγητής και συμπρόεδρος, στο Τμήμα Ιστορίας, στο Κολέγιο Messiah, Πενσυλβανία, στο Matters India τηλεφωνικά.

Πρέπει να υπενθυμίσουμε εδώ ότι πολύ πριν ο Χριστιανισμός φτάσει στα περίχωρα της Ευρώπης, η Κεράλα είχε μια πλήρη χριστιανική κοινότητα και μια παράδοση που ξεπέρασε τους Πορτογάλους που πάντα καυχιόταν για έναν πλούσιο Ρωμαιοκαθολικισμό. Παρά τις άγριες μάχες στους δρόμους σήμερα, η Κεράλα φιλοξενεί σχεδόν το ένα τρίτο όλων των Ινδών Χριστιανών και έχει μια πλούσια κληρονομιά για να υπερηφανεύεται- πως ίσως για 15 αιώνες της πρώτης χιλιετίας, οι Χριστιανοί της Κεράλα απολάμβαναν έναν βαθμό αποκλειστικότητας με τις εκκλησίες της Δυτικής Ασίας, συμπεριλαμβανομένου του Πατριαρχείου Αντιόχειας και απέφευγαν δεσμούς με τη Ρώμη.

Ανέπτυξαν την Ανατολική ή τη Συριακή λειτουργία, έψελναν την ακολουθία στα Μαλαγιάλαμ και επηρεάστηκαν από το Νεστοριανό δόγμα που θεωρούσε η Ρώμη ως αίρεση του αδιαίρετου χαρακτήρα της φύσης του Χριστού. Όταν οι Πορτογάλοι έφτασαν στην ακτή της Κεράλα για να κυριαρχήσουν στο εμπόριο μπαχαρικών, σύντομα ανακάλυψαν τη σκληρή αλήθεια ότι οι χριστιανοί της Μαλαγιάλι αγνοούσαν εντελώς το Βατικανό, αλλά διέθεταν πίστη στην εκκλησία των Νεστοριανών με επικεφαλής τον Πατριάρχη της Αντιόχειας στη σύγχρονη Τουρκία.

Παρομοίως, η λειτουργική τους γλώσσα δεν ήταν Λατινική αλλά Συριακή, λόγω της οποίας ήταν γνωστοί ως Συριακοί Χριστιανοί. Η συριακή  λειτουργική γλώσσα , μια μορφή της Αραμαϊκής ήταν η διάλεκτος του Ιησού και του Αγίου Θωμά. Εκτός από την κοινή ταμπέλα ότι ήταν όλοι «Χριστιανοί», ήταν αντίθετοι από τους Πορτογάλους και ακολουθούσαν έναν κλάδο της πίστης που ο Ρωμαιοκαθολικισμός ούτε ενέκρινε ούτε υποστήριξε.

Οι επόμενοι αιώνες βρήκαν πολλούς από τους χριστιανούς της Κεράλα να αναγκάζονται να αποδεχτούν την καθολική πίστη και να αποκηρύξουν τις ανατολικές ορθόδοξες τελετές των προγόνων τους. Επίσης, ένα κύμα ευρωπαϊκών ιεραποστολών έπληξε την Κεράλα, δημιουργήθηκαν πολλά νέα παρακλάδια της πίστης μαζί με εκκλησίες που έχουν τα δικά τους χαρακτηριστικά, ειδικά στα βόρεια μέρη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Ανάσταση του σώματος

  Ο Χριστός δεν αναστήθηκε μόνο πνευματικά αλλά αναστήθηκε και σωματικά. Δεν πέταξε μόνο η ψυχή του στα ουράνια αλλά και το σώμα Του εγκατέλ...