Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017

Ο Κομφουκιανισμός επιστρέφει

Κίνα: Η αναβίωση του κομφουκιανισμού και η σχέση του με τη σύγχρονη ζωή
in.gr,το βρήκα από το defence-point

Το 2004 η Κίνα ξεκίνησε την ίδρυση μη κερδοσκοπικών δημόσιων ιδρυμάτων με στόχο την προώθηση της γλώσσας και του πολιτισμού της σε ξένες χώρες. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί οργανισμοί με έδρα την Κίνα ονομάστηκαν Ινστιτούτα του Κομφούκιου προς τιμήν του πιο γνωστού και αγαπημένου δασκάλου του έθνους.

Συνολικά, 516 Ινστιτούτα Κομφούκιου και 1.076 Τάξεις Κομφούκιου λειτουργούν σήμερα σε 142 χώρες και περιοχές, εισάγοντας με τον τρόπο αυτόν την κινεζική γλώσσα και τον πολιτισμό σε όλον τον κόσμο. Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Ο Κομφούκιος ενέπνευσε πολλούς ανθρώπους να έρθουν από μακριά και να επισκεφθούν τη γενέτειρά του, προκειμένου να μελετήσουν από κοντά τον κομφουκιανισμό και την Κίνα.

Ο Ντάνιελ Α. Μπελ, γεννημένος στο Μόντρεαλ του Καναδά με σπουδές στο Πανεπιστήμιο ΜακΓκιλ του Κεμπέκ και στην Οξφόρδη, διδάσκει στην Κίνα από το 1996. Ως κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Σαντόνγκ πιστεύει οτι «ο καλύτερος τρόπος να προωθηθεί στο εξωτερικό η έρευνα του Κομφούκιου είναι να φανούν οι θετικές επιδράσεις της στη σημερινή Κίνα και να γίνει σαφές οτι ο διάλογος με άλλες παραδόσεις μπορεί να εμπλουτίσει τον κομφουκιανισμό με τις παραδόσεις αυτές».

Το πανεπιστήμιο Σαντόνγκ, γνωστό για την έρευνα στον κομφουκιανισμό, έχει μεγάλη φήμη στην Κίνα για τις σπουδές του στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Εκδίδει το "Journal of Chinese Humanities", ένα περιοδικό αξιολόγησης από κριτές στα Αγγλικά, και ήδη ανάμεσα στους συνδρομητές του είναι τα πανεπιστήμια Χάρβαντ και Στάνφορντ.

Ο Μπέντζαμιν Χάμερ, αρχισυντάκτης του περιοδικού και ιστορικός της κινεζικής ιστορίας, λέει ότι στόχος του είναι να ενθαρρύνει το διεθνή διάλογο σε σημαντικά θέματα που αφορούν τις  κινεζικές μελέτες και να προσφέρει μια πλατφόρμα ακαδημαϊκών ανταλλαγών.


«Η παράδοση του Κομφούκιου είναι πλούσια και ποικίλη, συνεχώς εξελισσόμενη και προσαρμοσμένη στις νέες συνθήκες. Η προσαρμοστικότητα μπορεί να ενσωματωθεί στον κομφουκιανισμό, ο οποίος δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και στη διά βίου μάθηση» υποστηρίζει η ρωσίδα Ναντιέζντα Ραζουμκόβα, καθηγήτρια στο Κανονικό Πανεπιστήμιο στο Τσουφού, γεννέτειρα του Κομφούκιου.

Στα Ανάλεκτα, μια συλλογή ρητών και ιδεών που αποδίδονται στον Κομφούκιο και στους μαθητές του, υπάρχει η ρήση ότι δεν θα πρέπει να γίνονται διακρίσεις στην τάξη και ότι η μάθηση αποτελεί μια σταθερή δέσμευση. Μετά από χρόνια ταχείας οικονομικής ανάπτυξης, πολλοί Κινέζοι άρχισαν να αναζητούν πνευματικές διεξόδους, κυρίως στο χώρο των παραδοσιακών αξιών και των πεποιθήσεων.

«Ένα μέρος αυτού που συναρπάζει στην αναβίωση του κομφουκιανισμού είναι το γεγονός ότι υπάρχουν τόσες συζητήσεις γύρω από την ερμηνεία της Ιστορίας, καθώς και συζητήσεις σχετικά με την συνάφεια της σύγχρονης κοινωνίας» λέει ο Μπελ και συνεχίζει: «Εναι καλό ότι η κυβέρνηση παρέχει υποστήριξη, αρκεί να υπάρχει μία αίθουσα για νέες ερμηνείες και απεριόριστες συζητήσεις μεταξύ μαθητών και διανοουμένων».

«Αυτό κάνει τον κομφουκιανισμό μια ζωντανή παράδοση, η οποία εξελίσσεται συνεχώς και εμπλουτίζεται από άλλες παραδόσεις στην Κίνα και αλλού» λέει ο Μπελ.

Οι απόψεις αυτές συνοψίζονται στο βιβλίο του Μπελ «Το Μοντέλο της Κίνας: Πολιτική Μεριτοκρατία και τα Όρια της Δημοκρατίας», ένα από τα καλύτερα βιβλία για το 2015 σύμφωνα με τους Financial Times, το οποίο εξετάζει το κινεζικό πολιτικό σύστημα και υποστηρίζει ότι η Κίνα έχει αναπτύξει ένα μοντέλο δημοκρατικής αξιοκρατίας, το οποίο είναι ταυτόχρονα ηθικά επιθυμητό και πολιτικά σταθερό.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο Άλαν Χ. Τζ. Τσαν, επιχειρηματίας από τη Σιγκαπούρη, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει δωρίσει εκατοντάδες εκατομμύρια γιουάν για την προώθηση του κομφουκιανισμού, ενώ το 2012 πούλησε την επιχείρησή του και ήρθε στην Κίνα.

«Τώρα αφιερώνω όλο μου το χρόνο στη μετάφραση βιβλίων του κομφουκιανισμού και στο να δίνω διαλέξεις και σεμινάρια για τον πολιτισμό του Κομφούκιου» λέει ο 85χρονος επιχειρηματίας.

Όπως λέει ο Τσαν: «Ορισμένα σημεία του κομφουκιανισμού προήλθαν εδώ και πολύ καιρό από την οικονομία που τότε βασιζόταν στη γεωργία, κάτι το οποίο δεν είναι πλέον συμβατό με τη σύγχρονη ζωή, οπότε είναι επιτακτική ανάγκη αυτό να αλλάξει. Υπάρχουν ακόμα τόσα πολλά στον κομφουκιανισμό τα οποία παρέχουν συμβουλές στη σύγχρονη ζωή».  

«Η αρετή δεν μένει ποτέ μόνη της. Είναι υποχρεωμένη να προσελκύσει τη συντροφικότητα» λέει ο 85χρονος επιχειρηματίας μεταφράζοντας ένα βασικό απόσπασμα από τα Ανάλεκτα. 

«Αυτός είναι ο τρόπος να σφυρηλατηθεί η συντροφικότητα μεταξύ ανθρώπων και χωρών» λέει επιγραμματικά ο Τσαν.

in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

H δυσκολία

  Να σε δεχτεί ο Χριστός είναι εύκολο. Ο Χριστός όλους τους δέχεται. Όλους τους περιμένει. Πολλές φορές όχι μόνο τους περιμένει αλλά τους πλ...