Με αφορμή την κουβέντα που γίνεται στην παρακάτω ανάρτηση,για την επανακατοίκηση των Αντικυθήρων,προχωρώ σε μια ακόμα ανάρτηση που να "απλώσει" λίγο το θέμα.Γιατί να επανακατοικηθούν τα Αντικύθηρα,τα Κύθηρα,η Ορεινή Ναυπακτία και όποιος άλλος τόπος έχει ερημωθεί;Ποιος ο λόγος να κρατηθεί ζωντανό κάτι που φαίνεται ότι οι άνθρωποι που του έδιναν ζωή αποφάσισαν να το εγκαταλείψουν;
Όλα τα μέρη που ερήμωσαν,ερήμωσαν εξαιτίας κάποιων λόγων.Είτε η εργασία ήταν πολύ σκληρή και δεν έδινε ανάλογη αμοιβή είτε η κοινωνία ήταν ασφυκτικά πιεστική και υποκριτική όποτε κάποιοι της έχωσαν πέντε φάσκελα κι έφυγαν είτε κάποιος άλλος λόγος.Όταν ζητάμε να διατηρήσουμε αυτές τις περιοχές αντιλαμβανόμαστε ότι διατηρούμε και αυτούς τους λόγους που οδήγησαν στην ερήμωσή τους;Απαιτούμε δε από ανθρώπους της σημερινής εποχής να ζήσουν σε συνθήκες περασμένων,δύσκολων,δεκαετιών.Δεν έχει καμία λογική να λες σε έναν 25χρονο κάτοικο πόλεως να πάει να γίνει ξαφνικά αγρότης ή κτηνοτρόφος.Ειδικά με συνθήκες που δεν προοιονίζουν μια κάποια ανάπτυξη του τομέα.
Επιπλέον οι κοινωνικές συνθήκες,η υποδοχή της τοπικής κοινωνίας,οι "κουμανταδόροι" που υπάρχουν εκεί κλπ πρέπει να ληφθούν υπόψη.Δε βλέπω το λόγο να πάει κάποιος να μείνει στη μέση του πουθενά για να τρώει στη μάπα τον κάθε μικρόψυχο ψωνισμένο βλάκα που νομίζει ότι είναι μέγας και τρανός και πρέπει να τον προσκυνάνε όλοι ή να τον κοροϊδεύει ο κάθε αχαΐρευτος(η Σοφία καταλαβαίνει,πάνω-κάτω, τι εννοώ).
Καλύτερα λοιπόν να αφήσουμε τη φυσική ροή των πραγμάτων να λειτουργήσει ώστε να έρθει και μια κάποια αλλαγή,αναγέννηση και εξέλιξη στο μέλλον.
Την ίδια άποψη έχω και για τις εκκλησιαστικές κοινότητες.Δε βλέπω το λόγο να υπάρχει Μητρόπολη στα Κύθηρα των 3000 ανθρώπων εκ των οποίων ζήτημα να εκκλησιάζονται οι 300.Μπορεί κάποιοι να ωραιοποιούν την κατάσταση λέγοντας ότι αυτός είναι το ποσοστό σε όλη την Ελλάδα(10% περίπου) αλλά αυτά είναι βλακείες.Η αλήθεια είναι ότι απασχολούνται 10-11 παπάδες για τριακόσια άτομα,που επιπλέον έρχονται πιο πολύ για το φολκλόρ του πράγματος.Ουσιαστικά πρόκειται για μια πνευματικά ετοιμοθάνατη αν όχι νεκρή Μητρόπολη που χρησιμεύει είτε για να έρχονται απροσάρμοστοι ιερείς(εγώ για παράδειγμα) ή κάποιοι άλλοι να ζουν το ασκητικό τους όνειρο ή κάποιοι να ικανοποιούν την αρχομανία τους.Ας σβήσει ,λοιπόν,η Μητρόπολη και αν αργότερα οι κάτοικοι του νησιού(όσοι και όποιοι θα έχουν μείνει)αποφασίσουν ότι τους έλειψε η Εκκλησία,τότε ας γίνουν η απαραίτητες ενέργειες για κάτι νέο,όμορφο και ζωντανό.
..να κλείσουμε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο που έχει και τιτουλάριους ένα σωρό, με την ίδια λογική. Παππούλη δεν είσαστε πολυεθνική που κλείνετε και ανοίγετε τα παραρτήματα σας ανάλογα με την ζήτηση και τους πελάτες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟύτε εσύ είσαι υπάλληλος, ούτε η εκκλησία σου μαγαζί. Μην ξεχνάς, οτι στη Λειτουργία δεν συμμετέχουν μόνο οι παρόντες στον Ναό σου (που καταλαβαίνω ότι είναι λίγοι) αλλά και οι κεκοιμημένοι που έχουν περάσει και όλος ο Ουρανός που κάθε φορά σε περιμένει να ιερουργήσεις. Κάτι τέτοια διαβάζουν και οι άσχετοι και νομίζουν ότι η Εκκλησία πέθανε, είναι κάτι νεκρό και καλά επειδή δεν πατά ο κόσμος (λές και τους έχετε ανάγκη)άλλωστε ακόμα και με έναν λειτουργείς. Με λίγα λόγια έχεις κάποιο δίκιο στην αναζήτηση και στον προβληματισμό σου αλλά ... δεν είναι και ακριβώς έτσι, νομίζω.
Όχι,όχι δεν έχει να κάνει με αυτό.Αλλά οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι όπως λειτούργησε μέχρι τώρα το πράγμα στα Κύθηρα(και μόνο εδώ)έχει φτάσει σε τέλμα.Ίσως πρέπει να γίνει κάτι καινούριο.Όχι να διατηρούμε μια κατάσταση λόγω ιστορικότητας για παράδειγμα.Γιατί η Εκκλησία δεν είναι ούτε πολυεθνική,όπως σωστά είπες,ούτε όμως και μουσειακό είδος ή μνημείο.Ούτε είναι θέμα αριθμών.Μιλάμε για συμμετοχή ή μάλλον καλύτερα για διάθεση συμμετοχής.Πέρα από το φολκλόρ του πράγματος.
ΔιαγραφήΑπό εκεί και πέρα και από διοικητική άποψη υπάρχει πρόβλημα.Έτσι κι αλλιώς η ιδέα ενός "Καλλικράτη της Εκκλησίας" συζητείται σοβαρά.
Είμαι της άποψης ότι το Πατριαρχείο θα έπρεπε να είχε πάει στα γραφεία στην Ελβετία για εντελώς άλλους λόγους.Και να μείνουν στην Τουρκία όσοι επίσκοποι είναι απαραίτητοι.
Μου φαίνεται αδελφέ μου ότι μένοντας στα Κύθηρα για πολύ, ξέχασες τις προηγούμενες εμπειρίες. Ποιο φολκλόρ του πράγματος και ποιος Καλλικράτης ? Εδώ υπάρχει κανονισμός"περί ιερών ναών και ενοριών" και δεν εφαρμόζεται!
ΔιαγραφήΒάζουμε ιερέα σε χωριό με 20 κατοίκους (ενώ έχει μεγαλύτερο χωριό με ιερέα σε απόσταση μικρότερη των 5 χιλιομέτρων) με την δικαιολογία ότι είναι στον κάμπο, ενώ σε αντίστοιχο χωριό του βουνού δεν στέλνουμε με την δικαιολογία ότι είναι λίγοι οι κάτοικοι!
Ποτέ ψηφίστηκε και εφαρμόστηκε κάτι από τους δεσποτάδες ? Βλέπεις δεν είναι επίσκοποι, ούτε πατέρες πλέον. Έχουν απολέσει και τις δύο έννοιες. Είναι δεσπότες και αυθέντες. Αποφασίζουν και διατάζουν και δεν λογοδοτούν πουθενά.
ΑΝ θέλουν σου δίνουν άδειες, ΑΝ θέλουν σου δίνουν μετάθεση, αν θέλουν σου κόβουν για 1-2 μήνες το μισθό "παιδαγωγικά".
Μπορούν να κάνουν και να λένε ό,τι θέλουν, αλλά μην τολμήσεις να πεις κάτι εναντίον. Μπορούν να πάνε όπου θέλουν, αλλά εσύ πρέπει να λογοδοτήσεις γιατί ήσουν στο συνέδριο του Πειραιώς.
Για να κλείσω το σχόλιο (μια και ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό), εδώ ο δικός μας δεσπότης, μας είπε μέσα μέσα στη μηνιαία σύναξη ότι: "Στην Σύνοδο ψηφίζονται πράγματα που δεν εφαρμόζονται".
Τα συμπεράσματα τα αφήνω σε εσάς.
π. Βασίλειος
Τι μου θύμησες τώρα...
ΔιαγραφήΤα κριτήρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό ας προσέξουμε. Μια παγίδα στην οποία πέφτουμε συχνά όλοι, είναι να υιοθετούμε τα κυρίαρχα κριτήρια που στην εποχή μας είναι αυτά της αποτελεσματικότητας. Και τα υιοθετούμε όχι μόνο γιατί είναι κυρίαρχα, αλλά και γιατί με την επιφανειακότητα που έχουν μας δίνουν το δικαίωμα να κατακρίνουμε τους άλλους και εμείς να αυτοδικαιωνόμαστε. Η δράση της Εκκλησίας στον κόσμο τότε μόνο είναι απιτελεσματική, όταν είναι μυστική.
Δεν δρα όμως μόνο με την παρουσία της.Πολλές φορές μπορεί να δράσει και με μια,φαινομενική,απουσία.
ΔιαγραφήΣωστό κι αυτό!
ΔιαγραφήΕίτε πρόκειται για απουσία είτε για παρουσία, τα κριτήρια (επιμένω σ'αυτό) αν και προορίζονται για τον κόσμο, δεν δίδονται όμως απ'αυτόν.
Της Πεντηκοστής σήμερα...
Ναι στα κριτήρια φταίω κι εγώ που τόνισα το αριθμητικό.Το πρόβλημα είναι (και το ξέρω γιατί το βλέπω)ότι ανάλογη με τους αριθμούς είναι και η ουσία του πράγματος.Οπότε μια λύση εκτός των συνηθισμένων θα μπορούσε να δοκιμαστεί.
ΔιαγραφήΤο ίδιο και στο πληθυσμιακό.Ίσως η λύση για την αύξηση του πληθυσμού είναι η άφεση στη μείωση (όσο πάει) αρχικά.
Η αλήθεια είναι πως άνοιξε πολύ η κουβέντα. Θα σταθώ στο αρχικό θέμα°εσύ παπά, ένα βήμα πιο κοντά στον Θεό από εμάς, έχεις άλλη σχέση με τον θάνατο. Εγώ πιστεύω πως κάθε τόπος, κάθε άνθρωπος αξίζει τη σωτηρία επί γης. Κι αν η κοινωνία ήταν/ είναι ασφυκτική κ υποκριτική στο χέρι μας είναι να την αλλάξουμε. Όμως οι λύσεις δε θα έρθουν με μετοικήσεις. Όλη η Ελλάδα πάσχει κ πάσχει χρόνια τώρα, πριν την κρίση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για το "ξερίζωμα" , μπορώ να πω εκούσιο ξερίζωμα αλλά όταν η φωτιά του πολέμου είναι μια ανάσα από το σπίτι σου νοιώθεις πως ξεριζώνεσαι.
https://youtu.be/kvPMP0oEGMA
Μα το βλέπω από ιστορική πλευρά το θέμα.Τα Κύθηρα-Αντικύθηρα δεν θα σωθούν αν αυξηθεί ο πληθυσμός τους ούτε θα καταστραφούν αν μηδενιστεί.Πόσες φορές στο παρελθόν έχει ερημώσει το νησί;Και ακόμα εδώ είναι.Και όχι μόνο τα Κύθηρα,πάρα πολλά μέρη στην Ελλάδα έχουν παρόμοια ιστορία.Όταν λέμε στο χέρι μας είναι να την αλλάξουμε μιλάμε στον αέρα.Πώς;Και γιατί τόσα χρόνια δεν έχει κουνηθεί κανένα χεράκι;Γιατί ειδικά για τα Κύθηρα ξέρεις καλύτερα ότι η υποκρισία περισσεύει σε αυτούς που θέλουν να απαλλάξουν τα Κύθηρα από την υποκρισία.Οι μετοικήσεις είναι μια λύση,πάντα ήταν,το πρόβλημα είναι πώς θα κρατήσεις αυτούς που θα μετοικήσουν και δεν θα φύγουν τρέχοντας για Αθήνα.
ΔιαγραφήΔεν τους ξεριζώνουμε εμείς,αυτό λέω.Τους ξεριζώνουν οι συνθήκες.Δεν τους είπαμε φύγετε κι ελάτε εδώ.Αυτοί είπαν "εμείς φεύγουμε και ψάχνουμε κάπου να μείνουμε,έχετε χώρο";Ε,από χώρο έχουμε μπόλικο.