Σάββατο 25 Ιουλίου 2020

Εγωισμός

File:François Lemoyne 001.jpg - Wikimedia Commons

Ο Ιούλιος είναι ένας μήνας κατά τον οποίο γιορτάζουν μεγάλοι άγιοι και μεγάλες αγίες της Εκκλησίας μας.Προφήτες,μάρτυρες,όσιοι και οσίες. Μας δίνεται η ευκαιρία λοιπόν να ερχόμαστε κοντά τους όχι μόνο μέσω των λειτουργιών που γίνονται προς τιμήν τους αλλά και διαβάζοντας τους βίους τους,τα κατορθώματά τους,τα λόγια τους.

Είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό το εξής γεγονός.Ενώ όλοι αυτοί οι άγιοι και οι αγίες πέτυχαν εξαιρετικά πράγματα,σταθηκαν άφοβοι απέναντι σε ισχυρούς αυτοκράτορες, βασιλιάδες, ηγεμόνες,ομολογώντας την πίστη τους παρά την απειλή των βασανιστηρίων και του θανάτου,ενώ κάποιοι από αυτούς-όπως η Αγία Παρασκευή που γιορτάζει σήμερα-πραγματοποίησαν απίστευτα θαύματα,ενώ οδήγησαν άλλους ανθρώπους στην ορθή πνευματική ζωή και τη σωτηρία,εντούτοις λείπει από τα λόγια τους μια μικρή λεξούλα με τρία γράμματα.Μια λέξη που είναι ικανή,παρά το μικρό της μέγεθος,να καταστρέψει πνευματικούς αγώνες πολλών ετών.

Η λέξη αυτή είναι το "εγώ".Κανένας άγιος δεν ξεκινά πρόταση με τη λέξη "εγώ".Κανείς τους δεν καμαρώνει για το όσα σπουδαία έχει κατορθώσει.Κανείς δε λέει "εγώ έκανα αυτό" ή "εγώ έσωσα εκείνον" ή "εγώ αντιστάθηκα στον τάδε πειρασμό".Γιατί γνωρίζουν πως ο Θεός αποστρέφεται τον εγωισμό και την περηφάνια.Γιατί γνωρίζουν πως έτσι γεννιέται η αλαζονεία.Γιατί ξέρουν πως το αντίθετο του χριστιανού είναι ο εγωιστής.Μπορούμε να πούμε πως ο εγωιστής είναι ένας μικρός αντίχριστος αφού ο Χριστός ήρθε,θυσιάστηκε και αναστήθηκε  για όλους τους ανθρώπους ενώ ο εγωιστής τα βλέπει όλα μέσα από το κοντόφθαλμο πρίσμα του εαυτού του,των επιθυμιών και τον συμφερόντων του.Έτσι,προβάλλοντας τον εαυτό του μηδενίζει οποιοδήποτε αγώνα κι αν έχει κάνει.

Ο εγωισμός είναι ένα δηλητήριο που δρα αργά και γίνεται μέρα με τη μέρα πιο επικίνδυνο καθώς καταλαμβάνει κάθε χιλιοστό και της ψυχής και της σκέψης και  του σώματος. Έχοντας το παράδειγμα των αγίων της Εκκλησίας μας και χρησιμοποιώντας το ως αντίδοτο ας μην αφήσουμε το δηλητήριο του εγωισμού να μας ζημιώσει πνευματικά.

5 σχόλια:

  1. σωστα αυτα που λες Παπα-Κωστα! Εχω εναν μεγαλο προβληματισμο! Δεν ξερω εαν εχει τυχει σε εσενα αλλα πολλες φορες μου εχει δημιουργηθει ο πειρασμος οτι οταν αγωνιζομαστε να εξαλειψουμε με τη Δυναμη και τη Χαρη του Θεου τον εγωισμο μας να καθεται ο πονηρος και να σου δημιουργει την ψευδαισθηση οτι εξαφανιζεται και μηδενιζεται η υποσταση σου ως ατομο μεσα στον κοσμο οταν προσπαθεις να θυσιασεις ακομη και τη κοινωνικη σου προβολη μεσα στο κοσμο! Δεν ξερω εαν ειχες τελικα προλαβεις να δεις τη ταινια του Τζοκερ αλλα οταν ειχα δει αυτη τη ταινια μου δημιουργηθηκε ενας τετοιος προβληματισμος! Ειναι τελικως η αναγκη μας για κοινωνικη προβολη μεσα στο κοσμο που μας γενναει την αλαζονεια? ο καθε ανθρωπος ουτως η αλλως ειναι διαφορετικος απο τον καθε ενα αλλα οταν του δημιουργειται του καθε ανθρωπου αυτη η αναγκη της προβολης της διαφορετικοτητας του μεσα στο κοσμο ειναι οντως αυτο που του γενναει την αλλαζονεια του?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό ακριβώς είναι.Η ανάγκη να προβάλεις κάτι που δε χρειάζεται.Αφού εκεί είναι,υπάρχει.Όποιος ενδιαφέρεται θα τη δει ,γιατί να τη προβάλεις κιόλας;Βέβαια εγώ δεν έχω αισθανθεί ποτέ έτσι γιατί είμαι καραεγωίσταρος !

      Διαγραφή
    2. Ενταξει Παπα μου! Ησηχασε! Δεν χρειαζεται να προβαλλουμε και την αμαρτωλοτητα μας! Το οτι την εχουμε επιγνωση μας φτανει και μας περισσευει! Εαν γινουμε δια Χριστον Σαλοι μπορουμε να τη προβαλλουμε πιο "ανετα" την αμαρτολοτητα μας! Παντως εχω την εντυπωση οτι ο Σινταρτα Γκαουταμα κοινως ο Βουδας προσπαθωντας με το ιδιον θελημα να εξαλειψει τον εγωισμο του στο τελος μπερδευτηκε και μηδενισε την υποσταση του1

      Διαγραφή
    3. Ναι,ήταν και υπερβολικά απαισιόδοξος

      Διαγραφή

Σάββατο του Λαζάρου

  Όταν ο Χριστός έμαθε πως ο Λάζαρος πέθανε, δάκρυσε. Και όσοι ήταν γύρω Του θαύμασαν πόσο αγαπούσε ο Χριστός τον φίλο Του. Αργότερα, όταν ο...