Σάββατο 22 Ιουνίου 2019

Τίποτε δέν εἶναι πιό ἐπικίνδυνο ὅσο ἡ φανατική ὑπεράσπιση τῆς Ὀρθοδοξίας.


http://www.agiazoni.gr/article.php?id=98153866385846258312

Schmemann Alexander (Protopresbyter (1921-1983))



Γιά νά ἀλλάξουμε τήν ἀτμόσφαιρα τῆς Ὀρθοδοξίας, πρέπει νά μάθουμε νά βλέπουμε τούς ἑαυτούς μας σέ προοπτική, νά μετανοήσουμε, καί ἄν χρειάζεται, ν' ἀποδεχθοῦμε τήν ἀλλαγή, τή μεταστροφή. Στήν ἱστορική Ὀρθοδοξία, ὑπάρχει μία ὁλοκληρωτική ἀπουσία κριτηρίων αὐτοκριτικῆς. Ἡ Ὀρθοδοξία αὐτοπροσδιοριζόταν: ἔναντι τῶν αἱρέσεων, ἔναντι τῆς Δύσης, τῆς Ἀνατολῆς, τῶν Τούρκων, κ.λ.π. Ἡ Ὀρθοδοξία συνυφάνθηκε μέ συμπλέγματα αὐτοεπιβεβαίωσης, καί ἀπό μία ὑπερτροφική θριαμβολογία: τό νά ἀναγνωρίζει τά λάθη της σήμαινε πώς καταστρέφει τά θεμέλια της ἀληθινῆς πίστης.


Ἡ τραγωδία τῆς Ὀρθόδοξης ἱστορίας τοποθετεῖται κυρίως στόν θρίαμβό της ἐπάνω στό ἐξωτερικό, ἀντικειμενικό κακό: εἴτε κατά τή διάρκεια τῶν διωγμῶν, ἤ ἀπό τόν ζυγό τῶν Τούρκων, τοῦ Κομμουνισμοῦ – καί ποτέ ἐπάνω στό ἐσωτερικό. Κι ὅσο δέν μεταβάλλονται αὐτές οἱ πεποιθήσεις, πιστεύω πώς δέν εἶναι δυνατή καμία Ὀρθόδοξη ἀναβίωση. 

Τά πολλά ἐμπόδια πού καθιστοῦν τόσο δύσκολη αὐτή τήν ἀναβίωση δέν ὀφείλονται στούς ἁμαρτωλούς ἀνθρώπους, ἀλλά ριζώνουν ἐκεῖ πού φαίνεται πώς βρίσκεται ἡ οὐσία τῆς Ὀρθοδοξίας: 


Πρῶτον -σ' ἕνα εἶδος εὐσέβειας, γεμάτης ἀπό προλήψεις καί γλυκερότητα, καί ἀπολύτως ἀδιαπέραστης σέ κάθε πολιτισμό. Μία εὐσέβεια μέ παγανιστικές διαστάσεις, πού διαλύει τήν Ὀρθοδοξία σέ μία συναισθηματική θρησκευτικότητα. 

Δεύτερον – σέ μία Γνωστική τάση στήν ἴδια τήν πίστη, ἡ ὁποία ξεκίνησε ὡς Ἑλληνιστική ἐπίδραση καί κατέληξε στή Δύση ὡς Καρτεσιανή ἐγκεφαλικότητα. 

Τρίτον – στόν δυϊσμό εὐσέβειας καί ἀκαδημαϊκῆς θεολογίας, πού ἀποκατέστησε τήν πρωτογενῆ ἐσχατολογία στό χριστιανικό ὅραμα τοῦ κόσμου. 

Τέταρτον – στήν παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας σ' ἕναν ἐθνικισμό τοῦ χειρίστου παγανιστικοῦ, αὐταρχικοῦ καί ἀρνητικοῦ εἴδους. 

Αὐτό τό “κοκτέιλ” προσφέρεται ὡς “καθαρή Ὀρθοδοξία”, καί κάθε προσπάθεια κριτικῆς του καταδικάζεται ἀμέσως ὡς αἵρεση. Τίποτε δέν εἶναι πιό ἐπικίνδυνο ὅσο ἡ φανατική ὑπεράσπιση τῆς Ὀρθοδοξίας. 

8 σχόλια:

  1. Γεια σου Παπα-Κωστα! ο Νικος ειμαι! Ποιος ειναι ο συγγραφεας του κειμενου? Κοιταξα καποια στοιχεια στο βιογραφικο του αλλα δεν ειδα αρκετα! Διαβαζω και ξαναδιαβαζω το κειμενο αλλα δεν μπορω να καταλαβω ποιο ειναι το ουσιαστικο σημειο που προσπαθει να τονισει? Τα εισαγωγικα σχολια και το κυριως θεμα του κειμενου δεν εχουν ουσιαστικα καμια σχεση με τον επιλογο στον οποιο καταληγει! Ολος ο λογος του κειμενου ειναι αρκετα επιτηδευμενος θα ελεγα! Απευθυνεται περισσοτερο σε φοιτητες Θεολογικων σχολων και λιγοτερο στον απλο κοσμο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο μεγαλύτερος Ρώσος θεολόγος της Διασποράς . Ναι, τα κείμενά του κάπως έτσι είναι.

      Διαγραφή
    2. Τελικα απο οτι φαινεται ειχε δικιο ο μακαριστος Πατηρ Ιωαννης Ρωμανιδης οτι η Θεολογια δε σπουδαζεται σε κανενα πανεπιστημιο αλλα ειναι χαρισμα του ιδιου του Θεου! Αν θα δεις τους λογους των Αγιων ακομη και των αρχαιων θα δεις την απλοτητα, την ουσιαστικοτητα και την ελλειψη καθε επιτηδευσης. Εχω ακουσει απο πολλους οτι δυστυχως οι περισσοτερες Θεολογικες σχολες ακομη και στην Ελλαδα ειναι και εργαστηρια αιρεσεων

      Διαγραφή
  2. Αν αυτά γράφτηκαν το περασμένο αιώνα, σήμερα τι έχει αλλάξει;; Τι επιδεινώθηκε και τι οχι;; Επίσης αυτά τα βιβλία τα έχετε σε έντυπη μορφή; Ηλεκτρονική;; Στο πρωτότυπο ή στην Ελληνική;; Ευχαριστώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επί της ουσίας τίποτα δεν έχει αλλάξει.

      Αυτό είναι αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα της Αγίας Ζώνης.Δεν έχω πολλά από Σμέμαν.Προτιμώ τον Ζιλέ

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ πολύ. Να ρωτήσω κάτι;; Ώς ενα βαθμό δεν είναι και φυσιολογικό;; Ο ορισμός της ταυτότητας σε σχέση με το τι δεν είναι κομμάτι αυτής της ταυtότητας;; Πρόσφατα στην Αμερική, απο υψηλά χείλη ακούστηκε πως δεν είναι αιρετικός αυτός που δεν ακολούθησε τις αποφάσεις της 4ης Οικουμενικής αλλά αιρετικός είναι ο καυγατζής, όταν ακούστηκε αυτό απο κάποιον που η αποστολή του είναι να φυλάξει και να καθοδηγήσει εμας το ποίμνιο, ποιο άλλο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα παρά κάποιοι να υψώσουν φωνή και να αναζητήσουν το ποιες είναι οι διαχωριστικές γραμμές;; (Ρωτάω εντελώς καλο-προαίρετα και με ειληκρινή προβληματισμό). Απο Ζιλέ (που δεν εχω μελετήσει, έχετε κάτι να προτείνεται που να θεωρείται θεμελιώδες;;)

      Διαγραφή
    3. Ως ένα βαθμό ναι.Σε μας τείνει να γίνει ο μοναδικός ορισμός ταυτότητας . Δυστυχώς έχουμε μπλέξει ανάμεσα στους εντελώς ισοπεδωτικούς "ενωτικούς" από τη μία και τους υπερβολικά φωνασκούντες συντηρητικούς από την άλλη, γεγονός που επιτείνει τις συγχύσεις.
      Από Ζιλέ ό,τι κι αν βρείτε -τα περισσότερα είναι εξαντλημένα - καλό είναι. Ιησούς , Πασχαλινή Κατάνυξη, Αγάπη Δίχως Όρια και το Πάτερ Ημών-Κύριε Ιησού Χριστέ

      Διαγραφή

Ουαί

  Απόψε το βράδυ ο Χριστός απευθύνει τα "ουαί" στους Φαρισαίους και τους Γραμματείς. Είναι από τις λίγες φορές αν όχι και η μοναδι...