Δευτέρα 8 Μαΐου 2017

Αποφυγή λαθών όταν διαβάζουμε την Αποκάλυψη του Αγ.Ιωάννη

Αποτέλεσμα εικόνας για apocalypse john

1.Δεν θα έπρεπε να ερμηνεύουμε τις εικόνες και τα οράματα αυτά ούτε πολύ στενά ούτε πολύ συγκεκριμένα.Πολλά από τα σύμβολα της Αποκάλυψης είναι τόσο σαρωτικά στην εφαρμογή τους που δεν μπορούν να χωρέσουν σε κανένα είδος απλού πεζού λόγου.Κάποιος με πλούσια εμπειρία και γνώση θα εμβαθύνει περισσότερο σε αυτά από κάποιον που στερείται γνώσης και εμπειρίας.Επίσης,καθώς η ιστορία βαίνει προς το τέλος της,η σημασία κάποιων εικόνων  θα γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρη.Ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Αβέρκιος αναφέρει ότι κάποιες από τις εικόνες αυτές απλά δεν μπορούν να κατανοηθούν ακόμη,ενώ  τολμά να ερμηνεύει κάποιες άλλες βασισμένος στην εμπειρία του από τους πολέμους του 20ου αιώνα.

2.Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στο να διακρίνουμε ανάμεσα σ'εκείνα τα χωρία που αναφέρονται στον πεπτωκότα κόσμο της γης και σ'εκείνα που αναφέρονται στα επουράνια.Παρερμηνείες της Αποκάλυψης συχνά συγχέουν τις δυο αυτές σφαίρες προσπαθώντας να αποδώσουν στον γήινο κόσμο προφητικά οράματα που αναφέρονται στον άλλο κόσμο(όπου υπάρχει τέλος στην αρρώστια και στη λύπη,όπου δεν υπάρχει θάνατος και όπου "πάρδαλις συναναπαύσεται ερίφω"-Ησ.11:6).Αυτό είναι το μοιραίο λάθος της χιλιαστικής ερμηνείας,η οποία επικρατεί στον προτεσταντικό κόσμο σήμερα,και κατά την οποία τα "χίλια έτη" του κεφ.20 αποτελούν μια παραδείσια ιστορική εποχή.Κατά την ίδια ερμηνεία επίσης,αποδίδονται στην επίγεια Ιερουσαλήμ της Παλαιάς Διαθήκης προφητείες οι οποίες αναφέρονται μόνο στην επουράνια Ιερουσαλήμ του μέλλοντος αιώνος.
Υπάρχουν φορές που ακόμα και ορθόδοξοι σχολιαστές έχουν διαφορετικές ερμηνείες γι'αυτά τα οράματα και τις εικόνες τους.Ωστόσο,δεν θα έπρεπε να σπεύδουμε να ψάξουμε για "αντιφάσεις" εξαιτίας αυτού.Στη συμβολική γλώσσα,οι εικόνες συμβαίνει συχνά να έχουν πολλαπλές σημασίες και επίπεδα ερμηνείας.Έτσι τα παράξενα πλάσματα του κεφ. 9 μπορεί να σημαίνουν σύγχρονα τρομακτικά όπλα,αλλά μπορεί,επίσης να συμβολίζουν δαίμονες καθώς και τα ανθρώπινα πάθη..Ο "μέγας αστήρ" του κεφ. 8 μπορεί να είναι ένας μετεωρίτης ή πύραυλος ή κάποιο άλλο φυσικό αίτιο καταστροφής,μπορεί όμως επίσης,να συμβολίζει και τον διάβολο.



3.Η χιλιαστική ερμηνεία της Αποκάλυψης πηγάζει,επίσης,από ένα βασικό λάθος των περισσότερων προτεσταντών ερμηνευτών:το γεγονός ότι εξετάζουν το κείμενο με αυστηρά χρονολογική σειρά αντί να το εξετάζουν όπως ακριβώς είναι:μια σειρά οραμάτων ξεχωριστής φύσεως μεταξύ τους-κάποια για τον Ουρανό,κάποια για τη γη.Κάποια πολύ γενικά και συμβολικά και κάποια συγκεκριμένα και κυριολεκτικά.Κάποια για το παρελθόν,άλλα για το μέλλον και κάποια για το παρόν.Για να εξακριβωθεί τι ακριβώς είναι το καθένα απαιτείται ένας ακριβής ορθόδοξος σχολιασμός  και όχι ένα διάβασμα του κειμένου όπως θα το κατανοούσαμε με τα σύγχρονα δεδομένα.

4.Όταν διαβάζουμε την Αποκάλυψη δεν θα 'πρεπε να μας διακατέχει πυρετώδης ενθουσιασμός αλλά νηφαλιότητα συνειδήσεως.Το κύριο μέλημά μας θα 'πρεπε να είναι να κατανοήσουμε το ορθόδοξο δόγμα και την κοσμοθεωρία που περιέχονται στο βιβλίο αυτό.Ο συσχετισμός συγκεκριμένων προφητειών με σύγχρονα γεγονότα θα έπρεπε να είναι δευτερεύον μέλημά μας και δεν θα 'πρεπε να παρασυρόμαστε από τις προσωπικές μας απόψεις και φαντασιώσεις.

5.Είναι πολύ σημαντικό η μελέτη αυτού του βιβλίου να γίνεται σε συνδυασμό με πνευματική τροφή-συχνό εκκλησιασμό,μελέτη της Αγ.Γραφής και πνευματικών βιβλίων.Εάν αυτό όντως συμβαίνει,και η Ορθοδοξία είναι για μας ένας συνειδητός αγώνας που διεξάγεται σε καθημερινή βάση,τότε δεν θα καταφέρει να μας συντρίψει ούτε κάποια καινούρια καταστροφή ούτε η εκπλήρωση κάποιας αποκαλυπτικής προφητείας.

6.Έχοντας όλα τα παραπάνω υπόψη,πρέπει να κατανοήσουμε ότι η Αποκάλυψη είναι ένα βιβλίο μυστηρίων-όλων εκείνων των βαθύτερων πραγμάτων που συνδέονται με την αρχή και το τέλος των πάντων,του τελικού σκοπού του κόσμου και του ανθρώπου,τη φανέρωση της αιώνιας βασιλείας των Ουρανών.Κι έτσι θα 'πρεπε να το διαβάζουμε με φόβο Θεού,ταπείνωση και αμφισβήτηση της προσωπικής μας σοφίας.

(Από την εισαγωγή του π.Σεραφείμ Ρόουζ στο βιβλίο "Η Αποκάλυψη του Αγίου Ιωάννη-ένας ορθόδοξος σχολιασμός" του Αρχ. Αβερκίου Τόσεβ,εκδ.Μυριόβιβλος)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το φίδι του εγωισμού

  Ο εγωισμός είναι ένα πολύ ύπουλο φίδι που συνήθως, όμως, εμφανίζεται στη γλώσσα που χρησιμοποιούμε. Και μπορούμε να καταλάβουμε πόσο μας έ...