Κάποια από τα παρακάτω αποσπάσματα του Ευεργετινού τα είχα ανεβάσει πολύ παλιότερα.Τα επαναφέρω,μαζί με τα υπόλοιπα γιατί είναι αξιοσημείωτος ο κοινός τρόπος σκέψης με τον Κινέζο φιλόσοφο Λιου Ι Μινγκ.Δεν τίθεται θέμα συγκρητισμού οποιασδήποτε μορφής σε θεολογικό επίπεδο.Απλά έχει ενδιαφέρον η κοινή άποψη σε αυτό το θέμα.
Από το Γεροντικό
ΕΝΑΣ γέροντας είπε:
Αν σταθείς σ' έναν τόπο και δεις εκεί κάποιους να καλοπερνούν, μην τούς ζυγώσεις.
Αν όμως υπάρχει άλλος, πού είναι φτωχός και δεν έχει ούτε ψωμί, πλησίασέ τον, και θα βρεις (ψυχική) ανάπαυση.
'Ο αββάς 'Αγάθων είπε:
Αν υπάρχει κάποιος πού μου είναι πολύ αγαπητός, και καταλάβω ότι με παρασύρει σε κάποιο ελάττωμα, τον απομακρύνω από κοντά μου.
'Ένας γέροντας είπε:
Πρέπει να φεύγουμε μακριά απ' όλους όσοι δουλεύουν στην αμαρτία, έστω κι αν είναι φίλοι ή συγγενείς μας, έστω ακόμα κι αν έχουν το ιερατικό ή το βασιλικό αξίωμα. Γιατί ή απομάκρυνση απ' όσους δουλεύουν στην αμαρτία, μας χαρίζει την παρρησία ατό Θεό και τη φιλία Του.
Κάποιος αδελφός έδινε κάποτε σ' έναν άλλο συμβουλές σύμφωνες με το θέλημα του Θεού. Πέρασε τότε από κεί ένας τρίτος αδελφός. Λέει λοιπόν σ' αυτόν ο πρώτος:
Να, συμβουλεύω τον αδελφό, και δεν θέλει να μ' ακούσει. - Πρέπει να σ' ακούσει, απάντησε ο περαστικός. Συγχώρεσέ με, αλλ' από σένα και κακό αν ακούσει και το κάνει, χαρά θα είναι.
Όχι, δεν είναι έτσι, είπε ο άλλος. Αν δεν δοκιμάσει, ότι (αυτό πού τον συμβουλεύω) είναι κατά Θεό, να μη με ακούσει. και όχι μόνο εμένα, Μα ούτε και προφήτη, .αν δίνει συμβουλές αντίθετες στο θέλημα του Θεού. Γιατί ο απόστολος λέει: «Και εάν ημείς η άγγελος εξ ουρανού ευαγγελίσηται ύμίν παρ' δ παρελάβετε, ανάθεμα έστω» (πρβλ. Γαλ. 1:8-9).
Του αββά Μάρκου
Όταν δεις δύο κακούς να έχουν μεταξύ τους αγάπη, να γνωρίζεις ότι ο ένας βοηθάει τον άλλο στα κακά του θελήματα.
Ό υπερήφανος και ο κενόδοξος ευχαρίστως συνεργάζονται μεταξύ τους, ο υπερήφανος επαινεί τον κενόδοξο, επειδή του φέρεται δουλικά' ενώ ο κενόδοξος εκθειάζει τον υπερήφανο, πού τον επαινεί συνεχώς. Εσύ ν' απομακρύνεσαι και από τούς δύο, για να μη γίνεις μέτοχος της βλάβης πού προξενούν.
Του άγίου Έφραίμ
Αγαπητέ, αν δεις τούς παλαιότερους μοναχούς να είναι αμελείς, πρόσεχε και φύλαγε τον εαυτό σου, μην τυχόν τούς μιμηθείς και ακολουθήσεις το δρόμο τους, και έτσι κληρονομήσεις κι εσύ μαζί μ' εκείνους την αιώνια κόλαση. Πρόσεξε πάλι, μην τυχόν, με το να γίνεις αγωνιστής, υπερηφανευθείς απέναντί τους και πέσεις στην έπαρση, όπότε θα βρεθείς στα χέρια του εχθρού. Πρόσεχε λοιπόν τον εαυτό σου και προφύλαξε με πολλή επιμέλεια την ψυχή σου. Γιατί εμείς ούτε θα δικαιωθούμε ούτε θα κατακριθούμε από τα έργα των άλλων.
Όταν θα οδηγηθούμε μπροστά στον Κριτή γυμνοί και ξεσκεπασμένοι, ο καθένας μας θα δώσει λόγο για τον εαυτό του και θα σηκώσει το βάρος των δικών του αμαρτιών. Γι' αυτό είναι καλό να προσέχουμε πάντα τον εαυτό μας και να μιμούμαστε εκείνους πού ζουν σύμφωνα με το θέλημα του Θεού, παρατηρώντας τους και προσπαθώντας να τούς μοιάσουμε.
'Αντίθετα, εκείνους πού παραμελούν τη σωτηρία τους και φροντίζουν μόνο για την εξωτερική τους εμφάνιση και συμπεριφορά, Μην τούς ζηλεύεις, για να μη μοιάσεις σε στρατιώτη πού αιχμαλωτίστηκε από τούς αντιπάλου ς, και τώρα, ενώ έχει το σφράγισμα του βασιλιά, είναι υποδουλωμένος στους εχθρού ς Του. Γιατί είναι αδιάψευστος εκείνος πού είπε: «Αμήν λέγω ύμιν, ότι πάς ο ποιών την αμαρτία δούλός εστί της αμαρτίας» (Ίω. 8:34).
Ή εμφάνιση είναι, θα λέγαμε, τα φύλλα, ενώ τα έργα οι καρποί. μη δώσεις λοιπόν σημασία στην εξωτερική εμφάνιση και θελήσεις να μιμηθείς τέτοιους ανθρώπους, με τη δικαιολογία ότι τάχα δεν είσαι εσύ καλύτερος απ' αυτούς πού πέφτουν ατά πάθη. Στοχάσου αυτά πού λέει ή Γραφή, ότι «εν μεγάλη οικία ουκ εστί μόνον σκεύη χρυσά και αργυρά, αλλά και ξύλινα και οστράκινα, και α μένεις τιμήν, α δε εις ατιμίαν» (Β' Τιμ. 2:20). "Αν λοιπόν παρακούσεις τον Κύριο και εκτελέσεις τα έργα της αμαρτίας, θα είσαι σκεύος χωρίς αξία. "Αν όμως εκτελέσεις τα έργα του Κυρίου, θα είσαι εκλεκτό σκεύος «εις τιμήν, ήγιασμένον και ευχρηστον το δεσπότυ, εις πάν έργον αγαθόν ήτοιμασμένον» (Β' Τιμ. 2:21).
Αγάπα την καλή συναναστροφή και απόφευγε την κακή. Γιατί ούτε ο μάγος ούτε ο ληστής ούτε ο τυμβωρύχος γεννήθηκαν τέτοιοι, αλλά έμαθαν τα εγκλήματα από ανθρώπους, πού ο διάβολος τούς διέστρεψε τη διάνοια. Ό Θεός όλα τα έκανε πολύ καλά (Γεν. 1:31). να μη σ' ευχαριστούν λοιπόν τα λουτρά και τα ποτά και οι θόρυβοι της αγοράς και οι απολαύσεις, για να Μην πέσεις σε φοβερούς κινδύνους. να θυμάσαι πάντα την οδύνη των αμαρτωλών, και να φοβάσαι μήπως κι εσύ σε λίγο καταδικαστείς στις ίδιες τιμωρίες .
Δεν έτυχε ποτέ να μπεις σε σπίτι, όπου πενθούσαν (κάποιον νεκρό), και, μόλις άκουσες το θρήνο και τα κλάματα, να βγεις ουσιαστικά από κει μέσα.
Από τα πρόσκαιρα λοιπόν πρέπει να συμπεραίνεις για τα αιώνια. Γιατί λέει (ή Γραφή): «Δίδου σοφώ αφορμήν, και σοφώτερος εσταί» (Παροιμ. 9:9).
Νά δέχεσαι χωρίς δυσφορία τις εντολές του Θεού και να αποκρούεις έξυπνα τα τεχνάσματα του διαβόλου. να κόβεις τις βλαβερές συναναστροφές για να έχεις εσωτερική ηρεμία.
Ό εχθρός φροντίζει να οπλίζει τούς αμελέστερους αδελφούς εναντίον των αγωνιστών. οι αγωνιστές όμως, αν προσέχουν, βρίσκουν ωφέλεια μέσω των αμελέστερων, σηκώνοντας τις αδυναμίες τους για χάρη του Κυρίου.
Εκείνος πού σπλαχνίζεται τον πλησίον, θα βρει σπλαχνικό τον Κύριο απέναντί του. Αντίθετα, «ή κρίσης» θα είναι «αν έλεος το μη ποιήσαντι έλεος» (Ίακ. 2:13).
Νά μη συνεργήσεις με κανέναν αδελφό σου ατή διάπραξη αμαρτίας. Φρόντισε μάλιστα, αν μπορείς, να λυτρώσεις κι εκείνον απ' αυτή, για να ζήσει (αιώνια) ή ψυχή σας μαζί με τον Κύριο.
Ας είναι ο φόβος του Θεού συνεχώς μπροστά ατά μάτια σου, και ή αμαρτία δεν θα σε νικήσει.
Αδελφοί, πρέπει να προσέχουμε από κακή συμβουλή. Γιατί σήμερα με τούς περισσότερους ανθρώπους συμβαίνει ότι με δύο λαμπροφορεμένους, πού βαδίζουν μαζί στην αγορά, και πού απ' αυτούς ο ένας σκοντάφτει από απροσεξία, πέφτει στη λάσπη, καταλερώνει την -υπέροχη στολή του, κι έπειτα, κινημένος από το φθόνο, επιδιώκει να ρίξει και τον άλλο στο βούρκο, ώστε να μην έχει μόνο αυτός άσχημη εμφάνιση. 'Έτσι και όσοι έπεσαν από την αρετή, αγωνίζονται να ρίξουν και τούς άλλους, για να μη ζουν μόνο αυτοί μέσα ατό βούρκο. Μιλούν μάλιστα ταπεινά και απαντούν γλυκά, για ν' απομακρύνουν σιγά-σιγά από τη σωφροσύνη αυτούς πού τούς ακούνε, και να τούς ρίξουν σε όμοιο με τον δικό τους βόθρο. και όχι μόνο δεν διστάζουν να κάνουν οι ίδιοι αισχρά έργα, αλλά και τον πλησίον τους προτρέπουν σ' αυτά, λέγοντας:
Γιατί μας αποφεύγεις;
Επειδή είμαστε αμαρτωλοί; δεν ξέρεις, ότι ή ζωή αυτή είναι ένα «πέσε-σήκω»;". και δεν ντρέπονται να λένε τέτοια λόγια και άλλα παρόμοια. Γιατί; Επειδή αυτοί έχουν πέσει πια στην αμαρτία και δεν θέλουν να σηκωθούν, όπως είπα. . Αλλά και σκάνδαλο γίνονται στους πολλούς και αιτία πτώσεως και διαφθοράς, και χρησιμοποιούνται σαν δόλωμα ατό αγκίστρι τού διαβόλου. Επιδιώκουν να εξαπατήσουν τις αστήρικτες ψυχές και να τις παρασύρουν στην ίδια καταστροφή. Γι' αυτό να φυλάγεσαι από κάτι τέτοιους τύπους, αγαπητέ μου, Μην τυχόν σε ελκύσουν με τα γλυκά τους λόγια και σε στείλουν στην αιώνια κόλαση, όπου θα πάνε και οι ίδιοι.
Τού αββά 'Ισαάκ
Φίλος άμυαλος και επιπόλαιος είναι πηγή βλάβης, ενώ ή συναναστροφή με συνετούς είναι πηγή γλυκύτητας. Τσακίζει την καρδιά ή συντροφιά με ασύνετους. Καλύτερα να κατοικήσεις μαζί με θηρία, παρά με ανθρώπους κακότροπους. Κάθισε μαζί με γύπες, παρά με πλεονέκτη και αχόρταγο. Γίνε φίλος με φονιά, παρά με φιλόνικο. Μίλησε με χοίρο, παρά με κοιλιόδουλο άνθρωπο' γιατί είναι καλύτερη ή γούρνα των χοίρων από στόμα λαίμαργο και αχόρταγο. Κάθισε ανάμεσα σε λεπρούς, παρά ανάμεσα σε υπερήφανους.
Τού Αββα Ησαΐα
Αν θέλεις ν' ακολουθήσεις τον Κύριό μας 'Ιησού Χριστό και να κρεμάσεις μαζί Του, πάνω ατό σταυρό, τον παλιό σου εαυτό, πρέπει (πρώτα) να διώξεις από κοντά σου εκείνους πού σε κατεβάζουν από το σταυρό(έπειτα,) να ετοιμαστείς για να υπομείνεις ταπεινώσεις και (τέλος,) να αναπαύεις τις καρδιές εκείνων πού σε στενοχωρούν.
Μικρός Ευεργετινός,εκδ. Ι.Μ.Παρακλήτου
Μπράβο παπα-Κώστα. Για να λέμε τα σύκα σύκα και την σκάφη σκάφη. Ο "κοινός τρόπος σκέψης" που λές ...πέρασε και δεν ακούμπησε. Μπράβο όμως που παραθέτεις την ανάρτηση αυτή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι εξηγώ: στην ανάρτηση αυτή έχουμε συγκεκριμένες λέξεις με συγκεκριμένο και σαφή περιεχόμενο και απόλυτα σαφή προσανατολισμό: αμαρτία, αμαρτωλός, Κύριος Ιησούς Χριστός, Θεός, σταυρός, θέλημα Θεού κ.α. Δηλαδή με λίγα λόγια ξέρω διαβάζοντάς το: τι κάνω, τί αποφεύγω, τι δεν αποφεύγω, τι προσέχω, τί με συμβουλεύει ο Αββάς κτλ.
Πάμε να τα βάλουμε δίπλα στον Τάο: καλοι(ποιοί είναι αυτοι;) άνθρωποι, κακοι(;) άνθρωποι, κακοι(;) σπόροι, νούς (μόνο λογική διεργασία;), συνήθεια στο κακό (έλλειψη βούλησης; μετάνοια; φυσικός τρόπος;)ένα κείμενο που μοιάζει με σουρωτήρι αφήνοντας ερωτηματικά σε κάθε λέξη.
Δεν θεωρώ σωστό, λοιπόν, να μιλάμε για "κοινό τρόπο σκέψης" μεταξύ Λιου Ι Μινγκ και Αββάδων. Είναι η μέρα και η νύχτα. Και τέλος πάντων, αν ο Λιου είχε "κοινό τρόπο σκέψης" με τους Αββάδες δεν θα ήταν ο φιλόσοφος Λιού αλλά ο κ. Λεωνίδας... (ας πούμε) και θα γιόρταζε του αγίου Λεωνίδα και δεν θα χόρταινε με ξυλοκέρατα της κινεζικής (ανθρώπινης) φιλοσοφίας. Μην τα βλέπουμε επιδερμικά και τα μπερδεύουμε. Προσωπική μου γνώμη.
Σαφώς και οι ομοιότητες είναι εξωτερικές.Αλλιώς δεν θα ήταν ταοϊστές αλλά Ορθόδοξοι Χριστιανοί.Σε αρκετά θέματα,ας τα πούμε πρακτικά,υπάρχει συμφωνία.Δε βρίσκω τρύπες στη σκέψη του Λιου Ι Μινγκ σε σχέση με την ταοϊστική φιλοσοφία-θρησκεία.
ΔιαγραφήΕίναι και θέμα οπτικής όμως.
Η πράξη είναι θεωρίας επίβασις. Δηλαδή, η πράξη είναι επιστέγασμα της θεωρίας. Σύμφωνοί;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην περίπτωση μας έχουμε: μια ανθρώπινη φιλοσοφία (Λιου Ι Μινγκ) και την ανάλογη πράξη που απορρέει απο αυτή τη φιλοσοφία.
Απο την άλλη έχουμε το βίωμα (και όχι θεωρία) των Αββάδων με θεανθρώπινη προέλευση (γίνεται λόγος και για Αγία Γραφή σε κάποιο από τα περιστατικά που αναρτάς)και την ανάλογη πράξη.
Το ερώτημα είναι πολύ απλό:
Όταν έχουμε δύο διαφορετικές θεωρίες (Λιου - Αββάδων)πως είναι δυνατόν να υπάρχει συμφωνία στα πρακτικά (στην πράξη); (αφού η πράξη είναι επιστέγασμα της θεωρίας). Είναι, λοιπόν, και θέμα κοινής λογικής.
υ.γ. εννοείται οτι δεν βλέπεις τρύπες στην σκέψη του Λιού. Οι τρύπες φαίνονται αμα τις δείς στο φώς του Ευαγγελίου και όχι σε σχέση με την ίδια την ταοιστική φιλοσοφία. Για αυτό την πρώτη ανάρτηση την χαρακτήρισα στενόμυαλη ...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΔιαγραφήΠολλή κουβέντα και μπλέξιμο χωρίς ιδιαίτερο νόημα.Ο Λιου λέει κάτι πολύ απλό.Απέφευγε τις κακές συναναστροφές γιατί από εκεί θα πάρεις στοιχεία.Απλά πράγματα.Το ίδιο λένε και οι Πατέρες.
ΔιαγραφήΣαφώς και αν μπούμε σε πιο βαθιά θέματα θεολογίας Ταοϊσμού και Χριστιανισμού θα βρούμε πολλές διαφορές.Δεν είναι αυτό το ζήτημα τώρα όμως.
Σαφώς ο Χριστός είναι η Αλήθεια.Οι αρχαίοι Κινέζοι,όπως και οι αρχαίοι Έλληνες έφτασαν στο υψηλότερο σημείο ανθρώπινης γνώσης.Ως εκεί.
... και μη παρέκει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΖητώ συγγνώμη. Λοιπόν, όχι κακές παρέες γιατί θα πάρω στοιχεία. Κάτι σαν λέπρα θα λέγαμε. Είναι κατανοητό. Συγγνώμη αν σε σκότισα.