Δευτέρα 2 Αυγούστου 2021

Σχόλια στὴν Ἀποκάλυψη τοῦ Ἰωάννη



http://adrahti.blogspot.com/2021/08/blog-post.html

 […] ὅλα ὅσα περιγράφονται στὴν Ἀποκάλυψη, ἐνῶ φαίνεται νὰ ἀφοροῦν ἕνα ἔσχατο μέλλον, κατ’ οὐσίαν ἰσχύουν γιὰ τὴν παρούσα ζωὴ ἑκάστου ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος θὰ ζήσει κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ζωῆς του εἴτε τὰ δεινὰ τῆς ἀποστασίας εἴτε τὴν παρουσία τῆς θείας Βασιλείας σὲ νοητὸ καὶ πνευματικὸ ἐπίπεδο. Τελικὰ τὸ «παιχνίδι» τῆς ἱστορίας παίζεται ἐπὶ τῆς ἁγίας Τραπέζης ἑκάστου ναοῦ κατὰ τὴν ἐνεργούμενη πράξη τῆς θείας Εὐχαριστίας: ὅσοι μὲ τὸν Χριστό, ὅσοι χωρὶς τὸν Χριστό. Τὰ ἔσχατα γίνονται παρόντα καὶ τὰ παρόντα ἐκτείνονται στὰ ἔσχατα.

[…] ἀντὶ νὰ παραμείνουμε στὴ σχέση μὲ τὸν Θεὸ τῆς ἀγάπης, παρασυρθήκαμε στὴ φαντασιακή, ἴσως καὶ ψυχολογική, ἰδέα ἑνὸς τρομοκράτη Θεοῦ ποὺ ἐξαπολύει τὴν ὀργή του σὲ ὅσους δὲν ὑπακούουν στὶς ὑποδείξεις του. Ἔτσι ἀφαιρέσαμε τὴν ἀπελευθερωτικὴ δύναμη τῆς μετάνοιας καὶ ἀναδείξαμε συμβάσεις συναλλαγῆς μὲ τὸν Θεό, ποὺ τὸν ἀντιλαμβανόμαστε ὡς Θεὸ τῆς θρησκείας καὶ ὄχι τῆς Ἐκκλησίας.


[…] Γιὰ νὰ κατανοηθεῖ τὸ περιεχόμενο τῆς Ἀποκάλυψης, θὰ πρέπει νὰ ἔχουμε ὑπόψη μας τὴν ἰδιοτυπία τῆς γλώσσας της, τὴν ὁποία ὀνομάζουμε ἀποκαλυπτική. Πρόκειται γιὰ γλώσσα ποὺ ἦταν οἰκεία στοὺς ἀνθρώπους τῆς ἑλληνιστικῆς περιόδου. Χρησιμοποιώντας εἰκόνες μὲ ὑπερβολή, προσπαθεῖ νὰ περιγράψει καταστάσεις ἐσωτερικὲς τοῦ ἀνθρώπου τὶς ὁποῖες εἶναι δύσκολο ἢ ἀδύνατο νὰ ἀναλύσει λογικὰ ἕνας συγγραφέας. […] Ἑπομένως, αὐτὸς ὁ διαρκὴς πόλεμος ἔχει δύο σκέλη: εἶναι ἱστορικός, ἀλλὰ εἶναι καὶ πνευματικός. Ἔχει ἐξωτερικὰ στοιχεῖα ἀλλὰ ἔχει καὶ ἐσωτερικά. Τὰ ἐξωτερικὰ στοιχεῖα ἤδη τὰ ζοῦν οἱ πρώτοι Χριστιανοί. […]  


Γι' αὐτὸ γράφτηκε ἡ Ἀποκάλυψη, γιὰ νὰ μᾶς πεῖ ὅτι ταχύτατα, ἐν τάχει, μποροῦμε ὅλοι νὰ πραγματοποιήσουμε αὐτὴ τὴν ἕνωση Χριστοῦ καὶ Ἐκκλησίας, ὁ καθένας ὡς μέλος τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, ὡς μέλος τῆς Ἐκκλησίας του, ἡ ὁποία δὲν εἶναι ἀφηρημένη κατάσταση ἀλλὰ σύνολο προσώπων, ἐξαιτίας ἀκριβῶς τῆς σχέσης ἀγάπης ποὺ τὰ χαρακτηρίζει.

 


Δημήτρης Μαυρόπουλος, Σχόλια στὴν Ἀποκάλυψη τοῦ Ἰωάννη, ἐκδ. Δόμος, Ἀθήνα 2020

5 σχόλια:

  1. Στο δευτερο σχολιο του συγγραφεα θα ηθελα να προσθεσω κατι! Οντως μεχρι σημερα εχει παραμεινει η αρχικη "εικονα" του Θεου "τιμωρου" που κατασκευασαν οι παπικοι ωστοσο υπαρχουν και στις μερες μας και καποιοι ανθρωποι που "παρουσιαζουν" το Θεο μιας "αγαπης" ο οποιος κανει τα στραβα ματια στις αμαρτιες μας! Ο Θεος ακριβως επειδη μας αγαπαει ουτε εθελοτυφλει ουτε κανει τα στραβια ματια στις αμαριες μας αλλα μας προοιδοποιει διαρκως για τις επιπτωσεις των αμαρτιων μας που δε τις προκαλει αυτος αλλα εμεις οι ιδιοι! Το γεγονος οτι καποιοι θελουν να βλεπουν τις προοιδοποιησεις του Θεου ως απειλες εχει να κανει βεβαια με το τι βολευει το καθενα να πιστευει αναλογα με το εαν ο ανθρωπος εχει η οχι την επιθυμια να γνωρισει τον εαυτο του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα κάνει τα στραβά μάτια ο Θεός. Και είναι άδικος όπως λέει ο αγ. Ισαάκ ο Σύρος διότι ψάχνει την παραμικρή καλοσύνη μέσα μας για να μας σώσει. Αλλά ανεξάρτητα από αυτό, θέλει και προσπάθεια από εμάς. Και πολλή προσπάθεια.

      Διαγραφή
    2. Υποθετω οτι οταν λεει ο Αγιος Ισαακ ο Συρος οτι ο Θεος ειναι αδικος εννοει οτι δεν ειναι "δικαιος" με τα υποκειμενικα δεδομενα του καθενος αφου ο καθε ανθρωπος θεωρει δικαιο το τι συμφερει το καθεενα! ο ανθρωπος οπως λεει ο ιδιος ο Χριστος εφωσον το λεω σωστα εχει σκοταδι μεσα του που σημαινει οτι εχει αγνοια του ιδιου του του εαυτου! Πολλες φορες ζηταει πραγματα απο το Θεο χωρις να ξερει τι πραγματικα θελει απο τη ζωη του και κυριως τι εχει πραγματικα αναγκη! Το γεγονος οτι παραχωρει την υπαρξη του κακου ως απομακρυνση απο το θελημα του λογω του αυτεξουσιου του ανθρωπου δε σημαινει εχει αγνοια και εθελοτυφλισμο για το κακο που κανουμε για αυτο το λογο εξαλλου και μας προοιδοποιει οτι οι αμαρτιες μας εχουν συνεπειες τοσο σε εμας οσο και στους αλλους! Οντως προσπαθει να μας σωσει εξεταζωντας διαρκωε τη κινηση του αυτεξουσιου μας ωστοσο οι ανθρωποι θεωρουμε πολλες φορες οτι οι αμαρτιες μας δεν εχουν επιπτωσεις η μαλον εκλαμβανουν τις επιπτωσεις ως τιμωρια απο τον ιδιο το Θεο! ο Θεος περιμενει διαρκως να μετανοησουμε αλλα δυστυχως στις μερες μας εχει αυξηθει η αποποιηση των ευθυνων των πραξεων μας και κατ' επεκταση η αμετανοησια

      Διαγραφή
  2. https://choratouaxoritou.gr/?p=54561&cn-reloaded=1

    Για τη δικαιοσύνη του Θεού από τον αββά Ισαάκ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το διαβασα! ο Αγιος Ισαακ ο Συρος περιγραφει τη διαφορα μεταξυ της δικαιοσυνης και της ελεημοσυνης του Θεου! Δυσκολο κομματι! Δε μπορεις να το κατανοησεις-προσωπικα εγω τουλαχιστον-στο πως περιγραφεται η διαφορα μεταξυ δικαιοσυνης και ελεημοσυνης! ο Αγιος Ισαακ ωστοσο τονιζει ξεκαθαρα το ρολο της μετανοιας του ανθρωπου ως βασικο στοιχει για τη Σωτηρεια του οπως τονιζει η συνολικη διδασκαλια της Εκλλησιας! Η ελεημοσυνη του Θεου σημαινει οτι θελει να σωσει εξισου εναν αγωνιστη με εναν ανθρωπο που εδειξε πνευματικη αμελεια στη ζωη του αλλα εστω και τη τελευταια χρονικη στιγμη αποδασιζει να μετανοησει! Για αυτο και αλλου παλι λεει ο Χριστος εφωσον το λεω σωστα "οι πρωτοι εσονται τελευταιοι και οι τελευταιοι εσονται πρωτοι". Ολος δηλαδη ο αγωνας δε κρινεται απο τη χρονικη του διαρκεια αλλα απο τη καθε χρονικη στιγμη της ζωης μας! Κοινως το ΤΩΡΑ που βιωνουμε αυτη τη στιγμη! Για αυτο και ολοι οι Αγιοι φτασει στο επιπεδο να θεωρουν τη καθε χρονικη στιγμη της επιγειας ζωης τους ως και τη τελευταια! Ωστοσο η συνολικη διδασκαλια των Αγιων Πατερων δε λεει οτι οι αμαρτιες μας δεν εχουν επιπτωσεις στη προσωπικη μας ζωη και στη ζωη των αλλων για αυτο το λογο εξαλλου υπαρχουν και οι θλιψεις και οι στεναχοριες που προκαλουμε εμεις οι ιδιοι! Ωστοσο μεσα απο τις θλιψεις και τις στεναχοριες εχουμε τη δυνατοτητα να κατανοησουμε τα λαθη μας και τις αμαρτιες μας και να επιστρεψουμε κοντα στο Θεο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Στο φως της Ανάστασης

  H αλήθεια είναι πως είχα γράψει άλλο κείμενο για την Ανάσταση αρχικά. Τρεις, τέσσερις παραγράφους. Μα μου φάνηκε υπερβολικό να γράψω πολλά...