Παρασκευή 5 Ιουλίου 2024

Mulla Sadra: Ιδρυτής της νέας σχολής Ισλαμικής φιλοσοφίας

 


https://en.mehrnews.com/news/215352/Mulla-Sadra-Founder-of-new-school-of-Islamic-philosophy

ΤΕΧΡΑΝΗ, 21 Μαΐου (MNA) – Κάθε χρόνο, οι Ιρανοί γιορτάζουν την 21η ​​Μαΐου ως Εθνική Ημέρα του Mulla Sadra, του μεγάλου φιλόσοφου, θεολόγου και νομικού που θεωρείται ο πιο επιδραστικός Μουσουλμάνος φιλόσοφος των τελευταίων τεσσάρων αιώνων.

 

Ο Sadr al-Din Muhammad b. Ibrahim b. Yahya Qawami Shirazi  (περίπου 1571–1636) είναι αναμφισβήτητα ο πιο σημαντικός μουσουλμάνος φιλόσοφος μετά τον Avicenna. Πιο γνωστός ως Mulla Sadra, του δόθηκε αργότερα ο τίτλος του Sadr al-Muta'allihin (Δάσκαλος των θεολόγων) για την προσέγγισή του στη φιλοσοφία που συνδύαζε το ενδιαφέρον για τη θεολογία και άντλησε γνώσεις από τη μυστικιστική διαίσθηση. 

Βιογραφία, νεανικά χρόνια

Ο Mulla Sadra γεννήθηκε στο Shiraz το 1588. Ο πατέρας του, Khwaja Ebrahim Qawami, ήταν λόγιος και πολύ θρησκευόμενος πολιτικός, και παρά το γεγονός ότι είχε πλούτο, τιμή και κοινωνική θέση, δεν είχε παιδιά μέχρι που, ως αποτέλεσμα πολλής προσευχής και ικεσιών στον Θεό, ευλογήθηκε με έναν γιο, ο οποίος αργότερα έγινε γνωστός ως Mulla Sadra. Όντας ο μόνος γιος του κυβερνώντος υπουργού της τεράστιας περιοχής του Fars, ο Mulla Sadra έζησε μια πολύ άνετη ζωή κατά τα εφηβικά του χρόνια και τα νιάτα του. Εκτός από τα κοινά μαθήματα που διδάσκονταν στα ιεροδιδασκαλεία εκείνης της εποχής, διδάχθηκε επίσης περσική λογοτεχνία, αραβικά, λογική,  νομολογία,  θεολογία και  φιλοσοφία. Ο Mulla Sadra έλαβε μέρος της εκπαίδευσής του στο Shiraz, αλλά πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσής του στο Qazvin, που ήταν η πρωτεύουσα του Ιράν εκείνη την εποχή.

Στο Qazvin, ο Sadra απέκτησε το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής του γνώσης από δύο εξέχοντες δασκάλους, τον Baha' ad-Din al-Amili και τον Mir Damad, τους οποίους συνόδευσε όταν η πρωτεύουσα των Σαφαβιδών μεταφέρθηκε από το Qazvin στο Isfahan το 1596 . Ο Shaykh Baha ήταν ειδικός στις ισλαμικές επιστήμες, αλλά και δάσκαλος της αστρονομίας, των θεωρητικών μαθηματικών, της μηχανικής, της αρχιτεκτονικής, της ιατρικής και ορισμένων τομέων μυστικής γνώσης. Ο Μιρ Νταμάντ γνώριζε επίσης τις επιστήμες της εποχής του, αλλά περιόρισε το αντικείμενό  του στη νομολογία, τη χαντίθ και κυρίως τη φιλοσοφία. Ο Μιρ Νταμάντ ήταν δάσκαλος της Περιπατητικής (Αριστοτελικής) και της Διαφωτιστικής σχολής της Ισλαμικής φιλοσοφίας. Ο Mulla Sadra έλαβε το μεγαλύτερο μέρος των γνώσεών του στη φιλοσοφία και τη γνώση από τον Damad και πάντα παρουσίαζε τον Damad ως τον αληθινό του δάσκαλο και πνευματικό οδηγό.

Η φιλοσοφία του Mulla Sadra

Ο Mulla Sadra θεωρείται ο δάσκαλος των Φωτισμών ή της φιλοσοφικής σχολής Ishraghi, μια σημαντική προσωπικότητα που συνέθεσε τα πολλά γνωρίσματα της φιλοσοφίας της Ισλαμικής Χρυσής Εποχής σε αυτό που ονόμασε Υπερβατική Θεοσοφία.
Ο Mulla Sadra έφερε «ένα νέο φιλοσοφικό όραμα στην αντιμετώπιση της φύσης της πραγματικότητας» και δημιούργησε «μια σημαντική μετάβαση από την ουσιοκρατία  στον υπαρξισμό» στην ισλαμική φιλοσοφία.
Η φιλοσοφία του Mulla Sadra συνέθεσε φιλόδοξα τη σχολή του Avicenna, τη φιλοσοφία του Φωτισμού του Sohravardi, τη μεταφυσική των Σούφι του Ibn Arabi και τη θεολογία των σχολών Ash'ari και των Δωδεκαδικών.

Ο ιδρυτής της «Υπερβατικής Θεοσοφίας»

Ενώ διέμενε σε ένα χωριό με το όνομα Kahak κοντά στο Qom, άρχισε να ενδιαφέρεται για τον ισλαμικό μυστικισμό, αλλά συνέχισε να ακολουθεί τις διδασκαλίες και την έρευνά του. Στο τέλος της ζωής του, επέστρεψε στο Σιράζ, δίδαξε στη θεολογική σχολή  «Χαν» και εκπαίδευσε πολλούς εξέχοντες μαθητές όπως ο Mulla Mohammad Faiz Kashani και ο Sheikh Abdul Razzaq Lahiji. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που έγραψε το βιβλίο «Al-Hikma al-Muta'aliya fi al-Asfar al-'Aqliyya al-Arba'a» (Η Υπερβατική Σοφία σχετικά με τέσσερα διανοητικά ταξίδια), το οποίο άλλαξε την ισλαμική φιλοσοφία. Το Asfar al-Arba'a αποτελείται από τέσσερις τόμους και είναι διατεταγμένο με βάση τα τέσσερα στάδια του μυστικιστικού ταξιδιού. Αυτό το βιβλίο περιέχει τις αρχές της «Υπερβατικής Θεοσοφίας». Ένα από τα χαρακτηριστικά της υπερβατικής σοφίας είναι η συμβατότητα της λογικής και της αποκάλυψης, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει σύγκρουση μεταξύ της ανθρώπινης λογικής και της θείας αποκάλυψης και των θρησκευτικών διδασκαλιών και ότι ο άνθρωπος μπορεί να λάβει θεία γνώση μέσω της διανοητικής του ουσίας.

Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο συμφιλίωσε τη φιλοσοφική και γνωστική σκέψη με τη σιιτική θεολογία, αλλά ανέπτυξε επίσης μια φρέσκια και ολοκληρωμένη ισλαμική κοσμοθεωρία. Με άλλα λόγια, μέσω της μεταφυσικής του φιλοσοφίας (hikmat al-muta'aliyah), ο Mulla Sadra προσπάθησε να εναρμονίσει τη φιλοσοφία, τον γνωστικισμό και τη θεολογία για να απαντήσει σε μερικά από τα πιο θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με τον Θεό, τη φύση και τις ιδιότητες Του, το νόημα της ζωής, το σκοπό της δημιουργίας και τη φύση της ανάστασης – όλα αυτά ερευνώνται μέσα από το πρίσμα της αποκάλυψης, της λογικής, της διαίσθησης και της εμπειρίας – αποτελώντας έτσι, σαν να λέγαμε, την τελική σύνοψη μιας ολόκληρης φιλοσοφίας. Είτε συμφωνεί κανείς με όλες τις ιδέες του είτε όχι, δεν μπορεί να μη θαυμάσει την ειλικρίνεια του σκοπού, την τεράστια πολυμάθεια και τις σημαντικές αναλυτικές του ικανότητες και δυνατότητες.

Εμπνευσμένος από τους Ισλαμικούς Γνωστικούς, ο Mulla Sadra έχει οργανώσει την «Υπερβατική Θεοσοφία» του με τη μορφή τεσσάρων διανοητικών ταξιδιών:

1- Το ταξίδι από τα πλάσματα στον Θεό,

2- Το ταξίδι στον Θεό από τον Θεό,

3- Το ταξίδι από τον Θεό στα πλάσματα από τον Θεό,

4- Το ταξίδι στα πλάσματα από τον Θεό.

Τα κύρια βιβλία του Mulla Sadra:

Ο Mulla Sadra έγραψε πολλά έργα για διαφορετικά θέματα. Εδώ είναι τα κύρια βιβλία του:

Al-Hikmat al-muta'aliya fi l-asfar al-'aqliyyat al-arba'a: επίσης γνωστό ως al-Asfar, το κύριο έργο αυτού του Mulla Sadra.

Al-Mabda' wa l-ma'am: Αυτό το έργο ονομάζεται επίσης al-Hikmat al-muta'aliya. Το βιβλίο θεωρείται περίληψη του δεύτερου μέρους του al-Asfar.

Tafsir al-Quran al-karim (η εξήγηση του Κορανίου). Ο Mulla Sadra έγραψε μια εξήγηση διαφορετικών στίχων και σούρων του Κορανίου. Αργά στη ζωή του, άρχισε να γράφει μια πλήρη εξήγηση του Κορανίου, αλλά έμεινε ημιτελής μέχρι το θάνατό του.

Sharh Usul al-Kafi: το ελλιπές σχόλιό του για τον Usul al-Kafi σε επτά τόμους.

Al-Shawahid al-rububiyya

Kasr al-asnam al-jahiliyya

Κληρονομιά :

Παρά το γεγονός ότι ήταν δάσκαλος πλήρους απασχόλησης και παραγωγικός συγγραφέας, ο Mulla Sadra βρήκε χρόνο να εκπαιδεύσει δεκάδες σημαντικούς μελετητές που έγιναν επίσης εξέχοντες εκφραστές της φιλοσοφίας, του μυστικισμού και της θεολογίας στην Περσία. Οι πιο διάσημοι μαθητές του ήταν στοχαστές όπως ο Muhammad ibn Murtada (γεν. 1598-π. 1680), ο οποίος είναι περισσότερο γνωστός ως Mulla Fayd Kashani, και ο Abd al-Razzaq ibn Ali ibn Husayn al-Lahiji (π. 1662) – και οι δύο ήταν παντρεμένοι με τις κόρες του.
Επιπλέον, ο Mulla Sadra τέλεσε το ιερό χατζ (προσκύνημα στη Μέκκα) επτά φορές και πέθανε στη Βασόρα σε ηλικία εβδομήντα ετών, ενώ επέστρεφε στο σπίτι του από την ολοκλήρωση του έβδομου προσκυνήματος του.

Σήμερα, θεωρείται ένας από τους σπουδαίους μουσουλμάνους φιλοσόφους λόγω της αρχικής συνεισφοράς του στον τομέα της ισλαμικής φιλοσοφίας.

Μερικοί από τους πιο επιφανείς μελετητές και στοχαστές του Ιράν έχουν αναγνωρίσει το βαθύ χρέος τους προς τον Mulla Sadra. Χάρη σε ορισμένους σύγχρονους μελετητές, τα έργα του πλέον διαδίδονται όλο και περισσότερο σε όλη τη Δύση.

MNA/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σοβαρότητα

  Άδωνις Γεωργιάδης(Υπουργός Υγείας) για καρκινοπαθή από τη Λέσβο: « Αν ήταν στις Η.Π.Α θα είχε πεθάνει» Γιώργος Φλωρίδης(Υπουργός Δικαιοσύν...