Τρίτη 6 Ιουνίου 2023

Η τέχνη-θεολογία του Jyoti Sahi

 Μετάφραση από το: https://indiaartsmovement.wordpress.com/2015/09/30/jyoti-sahi/

Ο Jyoti Sahi είναι ο σημαντικότερος Καθολικός Χριστιανός καλλιτέχνης των ημερών μας και έχει αποκληθεί «ο θεολόγος με το πινέλο» 1 . Εκτός από τη συγγραφή τριών βιβλίων για την τέχνη, τη θεολογία και τον πολιτισμό, το θαυμάσιο έργο του περιλαμβάνει ζωγραφική, γλυπτική, τυπογραφία σε ξύλο και αρχιτεκτονική, έχοντας σχεδιάσει πολλά παρεκκλήσια και εκκλησίες. Ζει με τη σύζυγό του Τζέιν και τα τέσσερα από τα πέντε ενήλικα παιδιά τους μέσα και γύρω από το χωριό Silvepura, κοντά στη Μπανγκαλόρ, όπου ίδρυσε ένα Ashram Τέχνης το 1972 και η Τζέιν διευθύνει ένα πειραματικό σχολείο. Ο Jyoti διδάσκει επίσης στη Σχολή Τέχνης, Σχεδίου και Τεχνολογίας Srishti από το 1979.

http://www.jyotiartashram.blogspot.in


Ο σκοπός μου μέσα από την τέχνη μου είναι να μοιραστώ την πίστη μου με ανθρώπους άλλων θρησκειών. Αν και ήμουν ξεκάθαρος ότι για μένα, προσωπικά, η πίστη μου στον Ιησού και το Ευαγγέλιό του ήταν κεντρική, αυτό δεν με εμπόδισε να σέβομαι και να θέλω να κατανοήσω άλλες θρησκευτικές παραδόσεις. Νομίζω ότι η αποστολή μου ήταν να προσπαθήσω να κάνω τους Χριστιανούς πιο ανοιχτούς και με περισσότερη κατανόηση για τις άλλες Θρησκείες.

Πολύ συχνά οι Χριστιανοί ζουν σε ένα είδος νησιού, όπου δεν αναγνωρίζουν τη σοφία και τις πνευματικές ενοράσεις που βρίσκονται επίσης σε άλλα συστήματα πίστης. Ο Χριστιανισμός είναι μια Πίστη μεταξύ πολλών Πίστεων, που εκφράζουν την αναζήτηση των ανθρώπινων όντων ανά τους αιώνες, και μάλιστα τις χιλιετίες, για την κατανόηση του Θείου. Ο Θεός αποκαλύπτει τη Θεία Αλήθεια στους ανθρώπους καλής πίστης από την αυγή της ανθρώπινης συνείδησης. Πιστεύουμε ότι ο Χριστιανισμός έχει να προσφέρει μια μοναδική και πολύ ιδιαίτερη αποκάλυψη. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει αποκάλυψη έξω από την Εκκλησία – ή δεν υπάρχει σωτηρία στη πραγματικότητα. Αυτή ήταν η βάση για την τέχνη μου.

Το έργο του Σάχι μπορεί να χωριστεί σε δύο γενικές φάσεις, η πρώτη επικεντρώθηκε στον προσπολιτισμό και τον σανσκριτισμό, αντλώντας ινδουιστικά και βουδιστικά σύμβολα για να εκφράσει τη χριστιανική σκέψη και η δεύτερη, που ξεκίνησε το 1982, η οποία βασίστηκε στις παραδόσεις και τις εμπειρίες των Φυλών και των Νταλίτ.

Ο Χριστός ως Δέντρο της ζωής - Ελπίδα για όλους
Paint on Cloth – Misereor Hunger Veil, © Jyoti Sahi 2014

Εδώ ο Χριστός είναι «ο Κύριος του χορού» και ο σταυρός ένα δέντρο μάνγκο. Μεταξύ πολλών συμβόλων που χρησιμοποιούνται εδώ, ο Σάχι χρησιμοποιεί το πιθάρι ως αιώνια ζωή και τον λωτό ως ανάσταση. Τα τρία καρφιά ως τα «τρία μάτια του Σίβα» διαπερνούν την πραγματικότητα και κοιτούν πέρα ​​από αυτήν. Η μέλισσα, σύμβολο της δίψας στην ινδική ποίηση, αναφέρεται στη δίψα του Χριστού και, στη σχέση της με τα άνθη του δέντρου μάνγκο, αποτελεί μια εικόνα της ουράνιας Ιερουσαλήμ (Αποκ. 21:2-5).

Ο Ιησούς πλένει τα πόδια του Πέτρου
Jesuit Institute in Pune © Jyoti Sahi 2014

Εδώ το φύλλο του ιερού φίκου, σύμβολο της φώτισης στον Βουδισμό, χρησιμοποιείται για να τονίσει τη σημασία της πράξης του Ιησού κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου.

Παναγία Νταλίτ

Jesuit Institute in Pune © Jyoti Sahi 2014

Σε μια ινδική λαϊκή παράδοση, η πέτρα για ακόνισμα που χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του οικογενειακού γεύματος ονομάζεται «μητέρα πέτρα» με τη μικρότερη πέτρα στο κοίλο κέντρο της να ονομάζεται «πέτρα μωρό». Μαζί Μητέρα και Μωρό στη Βηθλεέμ (που σημαίνει ο «οίκος του άρτου») αντιπροσωπεύουν την πηγή ζωής για ολόκληρη την κοινότητα.

Η Μαρία με τον Ιησού,
(Τρίπτυχο), Λουθηρανικό Θεολογικό Κολλέγιο στο Ράντσι, © Jyoti Sahi 2014

Ιησούς ο Καλός Ποιμένας

(Τρίπτυχο), Λουθηρανικό Θεολογικό Κολλέγιο στο Ranchi, © Jyoti Sahi 2014

Προφητικός χορευτής-τυμπανιστής
(Τρίπτυχο), Λουθηρανικό Θεολογικό Κολλέγιο στο Ράντσι, © Jyoti Sahi 2014

Αυτό το τρίπτυχο δημιουργήθηκε για ένα κολεγιακό παρεκκλήσι στο Ranchi. Η Μαρία απεικονίζεται ως μια γυναίκα Adivasi τυπική της περιοχής Chotanagpur. Οι τρεις γλάστρες με ένα φυτό είναι σύμβολο αφθονίας στο Τζαρκάντ. Η γέννηση του Χριστού γιορτάζεται με κοτόπουλο και ψάρι και το κρεμαστό τύμπανο είναι έτοιμο να διαδώσει τα καλά νέα.

Ως Καλός Ποιμένας, ένας μελαχρινός Ιησούς από τη φυλή κάθεται με το ένα πόδι απλωμένο, σαν να χορεύει. Στο βάθος φαίνεται ο βοηθός του βοσκού, γυμνόστηθος με σκουφάκι και ραβδί του Γκάντι.

Ως χορευτής και ντράμερ, ο Χριστός συνδέεται με την καρδιά της κουλτούρας των Adivasi και των Dalit. Περισσότερο από ψυχαγωγία, ο χορός για τους Adivasi είναι η πνοή της ζωής και φτιαγμένο από δέρμα νεκρών ζώων, το τύμπανο αποτελεί κεντρικό στοιχείο του βιώματος των Dalit.   Εδώ το τύμπανο συμβολίζει ολόκληρη τη δημιουργία, τα πάντα γύρω από τον τυμπανιστή ζωντανεύουν στους ρυθμούς του.

Μοιράζοντας – Για να ταΐσετε τους πεινασμένους

Mission Procura of the Jesuits, Nurnberg, Weltweit Weihnachten, 1993
© Jyoti Sahi 2014

Ο Χριστός κόβει το ψωμί, αλλά η εικόνα του Ιησού είναι κλεισμένη μέσα σε δύο χέρια προσφοράς που δημιουργούν ένα πλαίσιο για την εικόνα. Τα χέρια προσφοράς ή προσευχής, είναι εκείνα του πιστού που κατά την ανάμνηση του Ιησού συμμετέχει στην πράξη του μοιράσματος του άρτου.

Πηγή: Amaladass & Loewner, Christian Themes in Indian Art (Manohar Publishers, 2012) και αλληλογραφία μέσω email με τον καλλιτέχνη.

1. Anand Amaladass SJ & Gudrun Loewner, Christian Themes in Indian Art (Νέο Δελχί: Manohar Publishers, 2012), σελ. 268

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η πορεία

  Είναι εύκολο να είσαι δούλος. Ο δούλος δεν κάνει επιλογές, δεν έχει ευθύνες και δε χρειάζεται να καταλάβει τι λέει ο αφέντης του. Το εκτελ...